Sangeets öppna scen visar på moderna indisk-svenska band

Apte Suvrat med sin sitar vid Stockholm Sangeets öppna scen 2023.
Suvrat Apte med sin sitar vid Stockholm Sangeets öppna scen 2023. Foto: Troy Enekvist
Beräknad lästid 5 minuter

Den öppna scenen vid Stockholm Sangeet Festival visar på både bredd och djup. Här slås vi av banden mellan den svenska tech- och fordonsindustrin och utövandet av traditionell, klassisk indisk musik och dans. Hör musikern och mjukvaruingenjören Suvrat Aptes personliga berättelse och följ med honom in på scenen i Troy Enekvists bildreportage.

Suvrat öppnar upp ett stort plastfodral som ser ut som ett väldigt långt gitarrfodral men med en betydligt mindre kropp. Han lyfter ur sitaren och visar hur den fungerar.

– Basen är gjord av en pumpa och det finns det två lager av strängar, säger han och pekar mot instrumentets hals.

Suvrat Aptes sitar har 20 strängar, men andra sitarer kan ha mellan 17 och 23 stycken. Det är främst strängarna i det övre lagret som man spelar på, de andra har som uppgift att ge ljud genom resonans.

Sitaren är djupt rotad i den indiska musiken och trots att dess ursprung inte är helt klarlagt så har sitarliknande instrument hittats på skulpturer i indiska tempel från omkring 1000-talet. Sitaren tillhör den hindustaniska grenen inom klassisk indisk musik som har sitt ursprung i mellersta och norra Indien.

Open Sangeet på Stallet i Stockholm 16 oktober 2023.
Open Sangeet på Stallet i Stockholm 16 oktober 2023. Foto: Troy Enekvist

Suvrat Apte sätter sig med benen i kors och placerar sitaren på hans högra fot och börjar spela en kvällsraga som heter Jog. Endera kollar han ut över den mörka publiken och endera kollar han på personen åt höger som kompar honom. Allt i takt. En raga är basen i den indiska musiken och kan enkelt beskrivas som melodiska skalor.

Suvrat kommer från Pune i sydvästra Indien, en stad han kallar ”konststaden” till följd av dess rika kulturliv. Men Pune är inte bara känt för sin rika kultur och sitt utbildningsväsende, staden kallas även för österlandets Oxford, utan också för att vara en av Indiens techhubbar.

– Jag hade aldrig någon plan att flytta till Sverige, jag arbetade glatt i Indien. Men sen fick jag ett meddelande från Klarna på Linkedin. De behövde en som jobbade med funktionell programmering, en speciell nisch jag jobbar inom, säger Suvrat.

Suvrats flinka händer på tablan. Foto: Troy Enekvist

Han berättar att han älskar musik, men även sitt jobb som programmerare.

– Jag vill inte vara beroende av att tjäna pengar på musiken, och samtidigt älskar jag datorer. Jag vill inte behöva kompromissa med musiken, därför har jag den bara som en seriös hobby, säger han och berättar att det samtidigt finns en hel del likheter mellan den indiska musiken och hans jobb.

– Indisk musik är väldigt vetenskaplig, då den är full av matematik. Som programmerare älskar jag matematik.

Efter några låtar är han färdig med sitt första uppträdande för kvällen. Alla uppträdanden under kvällen håller på omkring en kvart och förutom sitt framträdande på sitaren kompar han flera av de andra artisterna under kvällen på tabla. Ett instrument han lärde sig spela som åttaåring och under de senaste tio åren varit med och spelat på olika konserter.

– Det är ett lite speciellt format, men här handlar det mycket om att träffa andra som håller på med indisk musik, säger han.

Suvrat lärde sig spela sitar av sin mamma. Foto: Troy Enekvist

Efter att den lilla lokalen fyllts med applåder går Suvrat Apte ner till ett bord i den bakre änden av lokalen. Han äter snabbt en tallrik soppa och en macka innan det är dags att gå upp på scenen igen för att fortsätta kvällen med att kompa på tabla.

Han berättar att en härlig sak med Sverige är möjligheterna att träffa andra från Sydasien som man inte gör på ett naturligt sätt i Indien.

– I Indien träffar man aldrig någon från Pakistan eller pratar med någon från Afghanistan. Här gör man det. Och människor är trevliga. Politiken kan vara hemsk, men människor är trevliga, säger han och fortsätter:

– Med musik når man människor på ett speciellt sätt. Religionen spelar ingen roll. Muslimer och hinduer, vi spelar tillsammans. Muslimer sjunger om hinduiska gudar och hinduer sjunger om den muslimska. Musik kommer ju från början från templen.

Efter han fått i sig soppan är han snabbt tillbaka på scenen, men nu barfota sittandes på golvet bakom en tabla. Tabla som betyder trumma på arabiska, är liksom sitaren ett uråldrigt indiskt instrument. Även detta har setts på inristningar – bland annat i Bhajagrottorna som ligger i samma delstat som Pune. Inristningar som tros vara över 2000 år gamla.

Instrumentet består av två trummor, en bastrumma för vänsterhanden och en mindre trumma för högerhanden.

Ramapriya Navalpakkam och Aparnasri Sekar. Foto: Troy Enekvist

Apte Suvrat slår med en liten hammare på sidan av trumman för få den stämd innan han börjar spela. På golvet bredvid honom sitter Ramapriya Navalpakkam och Aparnasri Sekar som har kommit från Göteborg för att sjunga.

Sittandes på golvet så sjunger de två tillsammans medan Apte Suvrat kompar på sin tabla. På den främre raden hålls flera telefoner upp för att filma medan längre bak i lokalen sitter folk och äter och dricker vid några bord.

Efter uppträdandet är klart berättar Ramapriya Navalpakkam att festivalen fungerar som ett mål för deras musikintresse. Till vardags spelar de tillsammans med tio andra i ett band i Göteborg. Fokuset ligger på klassisk indisk musik, men ibland har de även inslag av folkmusik.

Ramapriya Navalpakkam sjunger medan Suvrat Apte kompar på tabla. Foto: Troy Enekvist

– Jag spelar för min passion, säger Ramapriya Navalpakkam och berättar att hon jobbar som mjukvaruutvecklare medan Aparnasri Sekar jobbar som utvecklare på Volvo. De ursäktar sig snabbt och förklarar att de måste förbereda nästa uppträdande. Aparnasri Sekar ska dansa lite senare under kvällen.

Publiken är en blandning av nära och kära och personer med intresse för indisk musik. De flesta går runt och pratar med varandra och få sitter på samma plats under hela kvällen.

Aparnasri Sekar uppträdde både med sång och musik. Foto: Troy Enekvist

– Musiken hjälper mig att hålla hålla en levande kontakt med Indien. Det gör att jag saknar Indien mycket mindre. Om jag inte hade hittat den här kontakten hade jag antagligen flyttat tillbaka efter ett år eller två, säger Suvrat Apte och fortsätter:

– Men det är inte det enda. Jag anser att den här typen av musik har en särskild kvalitet med en djupt vetenskaplig grund. Därför kan den snabbt anpassas till olika musikformer. Som i Sverige får jag möjligheten att samarbeta med olika musiker. Jag har spelat några små konserter med svenska folkmusikspelare. En sådan träff i Rättvik var en mycket speciell minnesupplevelse för mig eftersom det är hjärtat av svensk folkmusik.

Klicka på bilderna nedan från Open Sangeet på Stallet i Stockholm 16 oktober 2023 för att förstora i ett galleri:

 

Print Friendly, PDF & Email
Troy Enekvist

Troy Enekvist är från 2023 medredaktör vid Sydasien. Han är journalist och bildjournalist med Bangladesh som ett av sina specialområden. I Bangladesh har han speciellt bevakat klimatfrågan och har skrivit reportageboken "Klimatflykt" där han följt klimatmigranter i landet. Troy sitter med i Sydasiens styrelse.