Forskning

om adoptioner från Sri Lanka. I denna artikel undersöker han vad som händer med de barnen som inte adopterades bort utan växte upp på Sri lankesiska barnhem.

Oron över Sri Lankas barn

I den här artikeln ger jag en inblick i hur olika auktoriteter har oroat sig över barn i Sri Lanka, historiskt sett såväl som i samtiden. Jag visar på att barnhemmet har spelat en central roll för att hantera oron över Sri Lankas barn och utifrån mitt etnografiska material lyfter jag fram några insikter som har dolts av dominerande föreställningar på adoptionsområdet i viljan att adoptera barn från Sri Lanka till andra länder.

7
Den kinesiska skolan i Kalimpong.

Den bortglömda historien om Indiens kineser

I dagsläget kan kines-indier fritt besöka Kalimpong. Många kommer tillbaka för att besöka sin gamla hemstad och vörda sina förfäder som ligger begrava på den kinesiska kyrkogården: det är en viktig ritual i kinesisk kultur att respektera sina avlidna släktingar och förfäder.

Sri Lankesiska barn har adopterats till svenska familjer i stor utsträckning. illustration: illustration: Beat Lindberg

Adoptionsturismen till Sri Lanka

Under början av 1980-talet adopterades jag från ett barnhem i Sri Lanka. Ingen adoptionsorganisation var inblandad i förmedlingen av adoptionen. Jag adopterades privat eller informellt av mina svenska adoptivföräldrar.

Child Labour Act förbjuder barn under 14 år att arbeta, NGO:er bevakar att denna lag efterföljs. På bilden: indiska skolbarn foto Jeff Porter, flickr

Indiens regeringsprogram når långt ut i landet – men det gör inte de statsanställda

Den indiska staten lägger ut genomförandet av en rad permanenta sociala program på lokala NGO:er. Även om det innebär vissa fördelar, som att NGO:er når längre ut på fältet och i viss mån representerar civilsamhället, är det också ett sätt för regeringen att genomföra sina program utan att tvingas utvidga statsapparaten, med allt vad det innebär av anställdas anställningstrygghet och pension. En annan följd av att lägga ut samhällsfunktioner på kontrakt blir att NGO:ernas arbete av nödvändighet blir mer standardiserat socialt arbete och mindre aktivism.

Detta är Kapitel 6 ur antologin “Miraklet Indien och dess baksida”, editerad av Lars Eklund och Staffan Lindberg, Palmkrons 2018. Foto: Lars Eklund

Vart går indiska kvinnor?

Med den mycket brutala gängvåldtäkten på en ung kvinnlig student på en buss in New Delhi i december 2012 fick indiska kvinnor plötsligt internationell uppmärksamhet. Det utbredda våldet mot kvinnor blev känt över hela världen och New Delhi kallades våldtäktshuvudstaden.

Detta är inte den första gången i den samtida historien som kvinnors rättigheter läggs åt sidan i Afghanistan menar Lunda/Berkley forskaren Admir Skodo.Foto: DVIDSHUB flickr

Afghanska kvinnor fast mellan nya rättigheter och gamla seder – även som asylsökande

Kvinnliga afghanska asylsökande i Sverige mellan 2013 och 2018 utgör en klar minoritet av alla afghanska asylsökande – i snitt 28.6 procent närmare bestämt. Afghanska kvinnor har det inte lättare, i vissa fall tvärtom, än män att få asyl trots att afghanska kvinnor i alla avseenden har det sämre än män i hemlandet. De har det också svårare att fly än männen på grund av begränsad rörlighet och avsaknad av olika typer av kapital som förbehålls män. Den dystra situationen för afghanska kvinnor, det västerländska rättfärdigandet av insatsen i Afghanistan, och svensk asylpraxis gentemot afghaner är sammanvävda på ett sätt som försätter afghanska kvinnor i en extremt sårbar social och rättslig situation i både Afghanistan och Sverige.

Behovet av att adoptera lokalt minskade inte under åren 1970-1995 när den transnationella adoptionsaktiviteten var som mest intensiv menar Daniel Cidrelius. Barnet på bilden är inte barnet i texten. Foto Pete Sadler Flickr

Röster från en lokal adoptivfamilj

Lokalt adopterade har spelat en central roll i det srilankesiska samhället sedan urminnes tider. I någon mån kan det ses olyckligt att lokalt adopterade inte får kännedom om den viktiga roll de spelar. Samtidigt medför hemlighållandet av adoptionen att lokalt adopterade inte behöver grubbla över sin bakgrundshistoria och fundera på att träffa de biologiska föräldrarna senare i livet.

Skolbarn i Sri Lanka, barnen på bilden är inte knutna till texten. Foto: Paul Arps Flickr

Lokala adoptionspraktiker i Sri Lanka

Praktiken att adoptera barn inom lokalbefolkningen har pågått sedan urminnes tider i Sri Lanka. Med utgångspunkt i mitt etnografiska material söker jag komma närmare en förståelse för de lokala adoptionspraktikerna. Framförallt de som praktiseras av hinduer, buddhister och kristna i Sri Lanka.

Arif drömmer om att utbilda sig och kunna arbeta inom FN. Trots sin unga ålder har han redan upplevt mycket. Foto: Johan Mikaelsson

Afghanska asylsökande i den svenska migrationsdebatten

Sedan ”flyktingkrisen” 2015 har en restriktiv svensk asyllagstiftning införts som tycks slå särskilt hårt mot afghaner. Samtidigt har många volontärer, humanitära organisationer och kulturpersonligheter startat en rörelse som kräver att afghanerna ska få stanna. Vad som saknas i debatten är en förståelse för djuporsakerna till den afghanska massflykten, vilka inkluderar den misslyckade svenska och internationella insatsen i Afghanistan.

Prisbelönta filmen Tere Zameen Par behandlar ämnet utmaningar för annorlunda barn i det indiska skolsystemet. Foto Aamir Khan productions

Inkluderande undervisning i Indien

Shruti Taneja Johansson menar att vi måste vända på perspektiven och ställa nya frågor för att lära oss mer om barn med funktionshinder. Hon disputerade med sin avhandling om autism i indiska skolor vid Göteborgs universitet 2015. Sedan dess har hon utvecklat sin forskning kring utbildnings- och funktionshinderfrågor i Indien, och jag träffar henne på hennes kontor för att diskutera funktionshinder och utbildning i Indien.

Sacha dham ashram i Laksman jhula, där ShantiMayi och Prem Baba håller satsang. I förgrunden flyter floden Ganges förbi. Foto: Elin Thorsén

Elin forskar om Satsang och gurutraditioner

Satsang är ett begrepp som är associerat med indiska religiösa traditioner, och översätts ibland som ”att mötas i sanning”. En bred definition av satsang är att människor samlas, ofta kring en lärare, för att lyssna på och delta i samtal kring en andlig/religiös diskurs.

Ungefär 5 miljoner lankeser är idag på Facebook. Under 2016 ökade internetpenetrationen till 30% och den årliga tillväxttrenden för aktiva på sociala media var +50%. Foto; Prabak Saker

Finns du på Facebook? – Unga, sociala media och viral politik på Sri Lanka

Finns du på Facebook? Detta är en mycket vanlig fråga jag får nuförtiden på Sri Lanka. Den kommer framförallt från de ungdomar jag träffar men också från tuktukförare, hotellägare och andra som jag möter men knappast känner. Jag har besökt Sri Lanka i längre och kortare perioder sedan 2001. Första gången som student i det som det då hette U-landskunskap.

Admir Skodo

Världens första historia om det afghanska flyktingskapet

Admir Skodo undersöker hur det afghanska flyktingskapets betydelse har förhandlats fram och bestritts av olika sociala aktörer i San Francisco Bay Area och Skåne sedan kalla kriget. Admir Skodo är forskare vid SASNET- ett nätverk för Sydasienstudier på Lunds universitet- och Elina Vidarsson har intervjuat honom.

Tidskriften Sydasien rapporterar om Indien, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh, Afghanistan, Nepal, Bhutan och Maldiverna. Sedan 1977 följer Sydasiens nätverk av skribenter och fotografer det som sker i regionen. Vårt gemensamma mål är att erbjuda kryddstarkt innehåll och bidra till fördjupade kunskaper.

FÖLJ OSS

Arkiv