En färgstark bild av Afghanistan

Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster. Hon porträtterar en alternativ bild av Afghanistan.
Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster. Foto: Fatimah Hosseini

Fatimah Hosseini vill visa upp en annan, ljusare bild av Afghanistan. Hon väljer att göra det i färgstarka fotografier med tydliga, ofta kvinnliga, subjekt. I en intervju med Henrik Schedin pratar hon om sitt konstnärskap och möjligheter och begränsningarna på konstscenen i Afghanistan.

Kompositionerna är skapade genom iscensatta miljöer som Fatimah fotograferar i studio eller i utomhusmiljöer. Resultatet blir uttrycksfulla stilleben som visar upp en sida av Afghanistan som inte fångas av västerländska krigskorrespondenters lens. Den senaste samlingen är fotograferade längs med Chicken Street i Kabul, en gata som är en del av mångas Kabulbors vardagsliv som Fatimah vill fånga skönheten i.

Fatimah återkommer ofta till att visa upp en alternativ bild av Afghanistan. En bild bortom krig, terrorism och talibanernas förtryck. Afghanistan har en rik kultur och historia och hon vill vända blicken mot de vackra miljöerna, mångkulturen, och glädjen. Samtidigt vill hon skapa något mer fantasieggande än dokumentärt foto, därför började hon göra de iscensatta fotografierna.

Flera gallerier runt om i världen har ställt ut Fatimahs fotografier, bland annat Galleri Lars Bohman i Stockholm. Hon berättar om en gallerist i Österrike som bad henne skicka fler bilder, men ville bara ha bilder på kvinnor i burka. Fatimah beskriver det som en sorg, och ville då börja med det motsatta.

– Vi i den yngre generationen måste jobba på att ändra bilden av Afghanistan, säger hon. Vi måste visa upp skönheten.

Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster.
Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster. Foto: Fatimah Hosseini

Folk reagerar ofta på hennes bilder med förvåning och ifrågasätter om det går att röra sig offentligt utan burka, och om det ens går att röra sig fritt på gatorna.

– Det finns till och med kvinnor i Kabul som går utan hijab, berättar Fatimah.

Hon föddes i Irans huvudstad Teheran, dit hennes föräldrar hade migrerat från västra Afghanistan. Hon besökte aldrig sina föräldrars hemland under uppväxten, men det var hela tiden närvarande genom språket och sina föräldrars berättelser. Enligt iranska myndigheter ansågs hon vara en flykting och afghan, och blev därför tvungen att återvända till Kabul 2013 för att ansöka till högskolestudier vid Teherans universitet.

Självporträtt av Fatimah Hosseini.
Självporträtt av Fatimah Hosseini.

Hon beskriver det första återvändandet i lyriska termer, det var nostalgiskt och känslosamt. Det var då viljan att återvända och jobba i Afghanistan skapades. Efter studierna reste hon till Kabul för att fotografera och nu lever hon där och undervisar i fotografi vid Kabuls universitet.

Tillsammans med Sharif Safi har hon också startat organisationen Mastooraat. Organisationen stöttar kvinnliga konstnärer i landet, via stipendier och workshops. Konst är ofta det sista folk hinner tänka på i ett land där många kämpar med att överleva, men Mastooraat vill stötta de som försöker skapa konst bland våldet och fattigdomen.

Även om Fatimah vill ändra på omvärldens bild av det krigshärjade landet, så är hon också öppen med att det är svårt att skapa konst i Afghanistan.

– Folk påverkas givetvis av kriget, och det sätter sig på folksjälen, säger hon.

Folk är oroliga och har så mycket annat tänka på än kreativitet. Konservativa ideal är fortfarande starka i landet, och hennes konst blir ifrågasatt.

– Religiösa människor ifrågasätter varför mina modeller inte använder hijab. Andra ifrågasätter varför jag inte använder pashto-tjejer när jag använder hazarer.

Hon berättar dock att det finns ett aktivt kulturliv trots våldet i post-taliban Afghanistan. Det finns flera aktiva konstnärer, både i diasporan och inom landets gränser. Många av dom utforskar migrationsidentiteter, sociala tabun och familjerelationer.

Hon nämner bland annat graffitikonstnären Shamsi Hassani, tecknaren Moshtari Hilal och bildkonstnären Mohsin Taasha, vars verk visats i samband med den internationella konstmässan dOCUMENTA13.

Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster.
Del i konstnären Fatimah Hosseinis fotoserie Pearl in Oyster. Foto: Fatimah Hosseini

Däremot finns det ännu inget galleri för bildkonst i landet. Organisationen Mastooraat vill bedriva sådan verksamhet, men i nuläget är det inte möjligt.

– En attack mot en vernissage eller dylikt är för smärtsamt.

Därför turnerar Fatimahs utställningar runt om i världen och snart släpper hon sin första bok med några av hennes fotoserier. Med dessa vill hon att världen ska förstå att det finns skönhet och ett kulturliv bortom burka, förtryck och våld.


Följ Fatimah på:

http://fatimahosaini.com/

@fatimahhossaini

Henrik Schedin
Henrik Schedin

Henrik Schedin är skribent och en av två redaktörer för Sydasien. Hans fokusområde är sociala rörelser i Nepal, och har rest till Nepal regelbundet sedan 2012. Henrik har en magisterexamen i globala studier från Göteborgs universitet och har en bakgrund i antropologi och utvecklingsstudier.

Inga kommentarer än.

Kommentarer är avstängda.

Kategorier:

Tidskriften Sydasien rapporterar om Indien, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh, Afghanistan, Nepal, Bhutan och Maldiverna. Sedan 1977 följer Sydasiens nätverk av skribenter och fotografer det som sker i regionen. Vårt gemensamma mål är att erbjuda kryddstarkt innehåll och bidra till fördjupade kunskaper.

FÖLJ OSS

Arkiv
Translate: العربية العربية বাংলা বাংলা 简体中文 简体中文 English English Français Français Deutsch Deutsch हिन्दी हिन्दी Italiano Italiano 日本語 日本語 ဗမာစာ ဗမာစာ नेपाली नेपाली پښتو پښتو Português Português ਪੰਜਾਬੀ ਪੰਜਾਬੀ Русский Русский සිංහල සිංහල Español Español Svenska Svenska தமிழ் தமிழ் اردو اردو