Järnvägen till Kashmir en milsten i Indiens historia

Chenab Railway Arch Bridge
Spektakulär indisk järnvägsbro: Chenab Railway Arch Bridge i Jammu och Kashmir. Foto: Louise Michel | Shutterstock
Beräknad lästid 4 minuter

Snart är det möjligt att resa med tåg från Jammu till Kashmir. Premiärminister Modis invigning i februari sköts upp men om han flaggar av tåget på sträckan Jammu-Baramulla 19 april som nu utlovas blir drömmen om ett direkttåg till Kashmir till slut verklighet. Detta utgör en verklig milsten i Indiens järnvägshistoria.

Genom järnvägsförbindelsen Jammu-Udhampur-Baramulla förbinds den vackra Kashmirdalen i unionsterritoriet Jammu och Kashmir i nordvästra delen av Indien med resten av landet. Denna sträcka, förkortad USBRL är den mest spektakulära järnväg, som någonsin har byggts i Indien. Den är tekniskt sett även en av världens mest utmanande järnvägar och innebär ett enormt infrastrukturprojekt.

På banan ligger Indiens första kabelbro – Anji Khadbron, 473 meter lång och med en 331 m hög pylon, samt världens högsta järnvägsbro – Chenabbron, som är 1 315 meter lång, och belägen 359 meter över flodytan under banan. Jämför med höjden på Eiffeltornet, 330 meter.

Det ligger dessutom åtskilliga tunnlar mellan Udhampur och Srinagar. De Vande Bharattåg, som är avsedda för trafiken, är särskilt utformade för extrema väderförhållanden och är driftdugliga vid minus 20 grader Celsius, enligt en text i Kashmir Reader 3 mars 2025.

Tågen Vande Bharat tillverkas, enligt Wikipedia, vid Integral Coach Factory i Chennai och är expresståg med hög standard och luftkonditionering avsedda för Intercitytrafik.

Järnvägen är, som merparten av järnvägarna i Indien, bredspårig. Spårvidden är 1676 mm, vilket är något bredare än den iberiska spårvidden i Spanien och Portugal om 1668 mm).
Banan är i sin helhet elektrifierad med 25 kV 50 Hz – samma system som i Danmark och Storbritannien. Den är indelad i fyra avsnitt enligt följande (för uppgifter se Wikipedia: ”Jammu–Baramulla Line”):

Leg 0: Delsträckan går från Jammu, 344 m.ö.h. (meter över havet), till Udhampur, 660 m.ö.h., och är 53 km. Den byggdes åren 1983–2005 och har 20 tunnlar, varav den längsta, Sangar Tunnel, är 2 454 meter. Banan har trafikerats sedan 2005.

Leg 1: Delsträckan går från Udhampur till Katra, 813 m.ö.h., och är 25 km. Den färdigställdes den 4 juli 2013 och har trafikerats sedan dess. Den har 10 tunnlar och 30 broar. Tunnel 23 (räknad från Jammu) är 3 120 m och tunnel 25 är 2 497 m.

Leg 2: Denna delsträcka är 111 km och går från Katra till Banihal, 1 705 meter över havet. Detta är linjens svåraste avsnitt och går genom västra Himalaya för att nå Kashmirdalen. Banan övervinner en höjdskillnad om nära 900 meter. På denna delsträcka finns 25 tunnlar, 8 räddningstunnlar och 30 broar. I faktarutan nedan följer linjens längsta tunnlar i nummerordning från start till ändstation.

Järnvägstunnel i Jammu och Kashmir
Ett tåg är på väg in i Pir Panjal-tunneln i Banihal i Jammu och Kashmir. Foto: Ankit Shotra | Shutterstock

Fakta | Järnvägstunnlar

Tunnel 33: 3 209 meter
Tunnel 34: 5 098 m
Tunnel 35: 3 007 m
Tunnel 36: 5 941 m
Tunnel 37: 3 493 m
Tunnel 41: 2 127 m
Tunnel 42: 9 316 m
Tunnel 43: 6 292 m
Tunnel 44: 11 130 m (Indiens tredje längsta)
Tunnel 45: 2 733 m
Tunnel 48: 2 242 m
Tunnel 49: 10 178 m
Tunnel 50: 12 775 m (Indiens längsta järnvägstunnel)

Tunnel 50, som är Indiens längsta järnvägstunnel, är förbunden med tunnel 51 via en artificiell tunnel över en 15 meter lång bro varefter tunnel 51, som är 268 meter, följer.

Ovan nämnda 13 tunnlar mäter sammanlagt 88,86 km av delsträckans 111 km eller drygt 80 procent av sträckans totala längd. Därtill kommer ett antal kortare tunnlar.

Sammantaget innebär det alltså att mer än 80 procent av sträckan Katra-Banihal ligger i tunnel. Det framgår också tydligt av OpenRailwayMap (se karta här) att en mycket stor del av sträckan går i tunnel.

Här på Chenab-bron, med svindlande utsikter för passagerarna, kommer tågen att passera. Foto: Louise Michel | Shutterstock

Här är även de ovan nämnda broarna Anji Khad och Chenab belägna. Delsträckan har krävt 262 km av tillfartsvägar för 147 000 invånare i 73 byar och 160 km vägar mellan 29 byar. Delsträckan skulle formellt ha invigts i februari av premiärminister Narendra Modi.

Sista delsträckan (Leg 3) är 135 km och går från Banihal via Srinagar, 1 583 m.ö.h. till Baramulla, som är belägen 1577 meter över havsnivån. Banan färdigställdes den 26 juni 2013. Den har en tunnel – den 11 215 m långa Banihal-Qazigund-tunneln, även benämnd Pir Panjal-tunneln. Den är den näst längsta tunneln i Inden.

Avsikten var, som nämnts, att trafiken med Vande Bharat-tågen från Udhampur till Srinagar och Baramulla skulle invigas den 17 februari i år av premiärminister Narendra Modi.

Myndigheterna aviserade inte ett nytt datum för invigningen, men i slutet av mars kom till sist ett besked: invigning ska ske den 19 april. Vi (särskilt alla tågentusiaster) hoppas att tågtrafiken kan löpa smärtfritt.

Enligt The Indian Express kommer tågen till Kashmir endast att vara dagtåg. Det har uppgetts att Indiens modernaste tåg, Vande Bharat Express, skall sättas in i de tåg, som skall trafikera linjen.

Tågset från tillverkaren Vande Bharat
Den här typen av tågset från Vande Bharat kommer att sättas i trafik på den aktuella sträckan. Bilden är tagen i delstaten Maharashtra 2023. Foto: Paranit Gawand | Shutterstock

Läs mer | Om tåg i Indien

”Det finns inga tomma tåg i Indien”

Magnus Brynjer

Pensionerad civilekonom med bakgrund från Skatteverket och Länsstyrelsen. Stort järnvägsintresse sedan barn- och ungdomsåren. Med i flera järnvägsföreningar: Svenska Järnvägsklubben, Svenska Järnvägsfrämjandet, Resenärerna, Inlandsbanans vänner med flera.