Tibetanska verket om att bejaka medkänsla och empati

Tibetanska munkar i klostret Ganden på berget Wangbur i Lhasa, Tibet.
Tibetanska munkar i klostret Ganden på berget Wangbur i Lhasa, Tibet. Foto: Laura Facchini | Shutterstock
Beräknad lästid 3 minuter

Tibet ligger i ett gränsland, mellan Kina och Sydasien. De kulturella, historiska och idémässiga kopplingarna förblir starka. Nu finns den tibetanske munken Thogme Zangpos verk En bodhisattvas 37 övningar i svensk översättning av indologen och buddhisten Magnus Fridh. Henrik Schedin har läst.

Nu rör sig tidskriften Sydasien in i ett diffust gränsland, Tibet. Ska denna tidskrift skriva om sådant som härstammar från platser utanför regionen? Officiellt är Tibet en del av Kina men med en kamp för självständighet och framför allt en egen kultur (även om den kinesiska regimen gör allt för att kväva den) som har historiska rötter i Sydasien.

Dessutom handlar det om en kultur som i de himalayiska bergen inte är begränsad av nationer, den tibetanska kulturen har stort inflytande även i Nepals bergstrakter samt inom buddhismen i Sydasien.

Över 100 000 tibetaner lever i exil i grannländerna Nepal, Bhutan och Indien, där den politiske och religiöse ledaren Dalai lama (född Tenzin Gyato) har sitt hemvist i staden Dharamsala i delstaten Himachal Pradesh.

En bodhisattvas 37 övningar
En bodhisattvas 37 övningar av Thogme Zangpo, i svensk översättning av Magnus Fridh.

Munken Thogme Zangpos verk En bodhisattvas 37 övningar har nu kommit i svensk översättning av indologen och buddhisten Magnus Fridh. Det är en samling visdomar skrivna på vers som summerar munkens livsåskådning och är ett viktigt verk inom den tibetanska buddhismen.

Thogme Zangpo föddes 1297 i Tibet och blev i ung ålder munk och sedan abbot i klostret Bo-dong. För att sedan avvika från omvärlden till en grotta där han författade sina skrifter, bland annat denna samling med meditationsövningar.

Det är en skrift om att sätta sin egen lycka i andra hand samt att bejaka medkänsla och empati. Som poesi är det inte så utmanande, verserna är ganska statiska och repetitiva, men som filosofiska principer är de intressanta. Dessutom ger de, tillsammans med Fridhs introduktion, en inblick i tibetansk buddhism.

Att befria sig själv och andra från lidande är huvudmålet med livet enligt Thogme Zangpo. Vers 11 lyder:

Allt lidande utan undantag uppstår ur begäret efter egen lycka, medan fullkomlig upplysning föds ur intentionen att gynna andra.

Därför, att verkligen byta ut din egen lycka mot andras lidande är en bodhisattvas utövning.

Det är uppfriskande att läsa om empati på detta sätt i vår tid. I USA skrivs det nu kristna böcker med titlar som Toxic Empathy och The Sin of Empathy, troligtvis för att den kristna högern ska kunna rättfärdiga trumpismens omänskliga politik.

Samtidigt i Sverige har girighet och roffaranda både bland lagliga företag och kriminella skapat ett otryggt och utarmat samhälle. I en tid när individualism är centralt i vår kultur och det läggs mycket vikt vid den individuella rikedomen och framgången är En bodhisattvas 37 övningar uppfriskande läsning.

I Nepal är hinduismen den största religionen, men troende gör inte så stor skillnad på hinduism och buddhism som i Indien. Buddhistiska och hinduistiska helgedomar samsas ofta på samma plats.

Magnus Fridh
Magnus Fridh, indolog och buddhist som fattade intresse för och översatte den tibetanske munken Thogme Zangpo och dennes verk från 1300-talet. Foto: Emma Tüll

Den tibetanska kulturen och buddhismen har alltid haft ett inflytande i Nepal och vice versa, då handel och rörelse över gränsen har förekommit så länge det har funnits människor i regionen. Alltså har den tibetanska filosofin betydelse i hela Himalaya-regionen, och från egna resor till Nepal känner jag igen den vänlighet som genomsyrar Thogme Zangpos skrift.

Andemeningen i övningarna påminner om den franska filosofen Emmanuel Levinas. Hans verk Totalitet och oändlighet skulle jag kort och lekmannamässigt sammanfatta med att ansvaret för våra medmänniskor är inneboende i vårt subjekt. Så i mötet med främlingar finns bara skyldigheter att bemöta dem efter etiska grunder.

Levinas var av judiskt ursprung och inspirerad av judiska texter, men det finns gemensamma och mänskliga drag bland världsreligionerna. I Thogme Zangpos vers 25 går att läsa:

Om de som strävar efter upplysning till och med måste ge bort sin egen kropp, vad behöver då sägas om yttre ting?

Därför är att vara givmild, utan förväntan på resultat eller belöning, en bodhisattvas utövning.

Det är svårt att vara osjälvisk i dessa tider, men i längden tjänar vi som grupp troligtvis på det. Oavsett om det leder till upplysning eller ett mer humant samhälle.

Läs mer | Om Tibet i Sydasien

Genom åren har Sydasien skrivit mycket om Tibet, besök arkivet för att hitta artiklar på sökordet Tibet, som den nedan:

En historisk milstolpe för exiltibetaner i Indien

 

Henrik Schedin

Henrik Schedin är skribent och var redaktör för Sydasien 2020-2022. Hans fokusområde är sociala rörelser i Nepal och han har rest till Nepal regelbundet sedan 2012. Henrik har en magisterexamen i globala studier från Göteborgs universitet och har en bakgrund i antropologi och utvecklingsstudier.