Årets bästa indiska deckare och romaner, samt en och annan märklig thriller

The Tower of Silence av Gyan Prakash. Foto: HarperCollins
Beräknad lästid 5 minuter

Talet 13 anses ju i somliga kulturer att vara olycksbådande, men för den indiska deckarlitteraturen bådade årgång 2013 enbart gott. Året kommer troligtvis att gå till historien som det mest betydelsefulla hittills vad beträffar både bredd och kvalitet på utgivningen.

Året började ytterst lovande med ett par suveräna debutromaner. Behind the Silicon Mask av Eshwar Sundaresan handlar om ett gäng datatekniker och programmerare som skickas ut från it-staden Bangalore för att arbeta på plats med att installera ett datasystem hos en storkund i USA. Medan vi läsare får bekanta oss med de olika personernas livsöden, dyker det upp en sinnessjuk rasistisk seriemördare som börjar avrätta dem en efter en, och medan den amerikanska polisen får fullt sjå med att fånga psykopaten innan fler hatmord begås, stiger spänningen bland de indiska teknikerna som måste få igång datasystemet innan de tillåts återvända hem till tryggheten.

Nästa märkvärdiga förstlingsverk var The Price You Pay av Somnath Batabyal,en författare som redan innan boken kom ut hade korats till New Delhis svar på Raymond Chandler. I hans debutroman beskrivs, med synbarligen hög autenticitet, en ung kriminalreporters vardag i den indiska huvudstaden. (Författaren arbetade nämligen själv som kriminalreporter i början av sin skrivarbana.) Huvudpersonen Abhishek tvingas gå en hårfin balansgång mellan sina poliskontakter och uppgiftslämnare i den undre världen medan han synar storstadens kriminella element i sömmarna, och skriver avslöjande reportage om vad som pågår medan vanligt folk sover, samtidigt som han själv sakta men säkert börjar bli alltmer insyltad i det han är satt att bevaka.

Under sommaren kom det ut en riktigt överraskande bok i handeln: en sedan länge fullständigt bortglömd föregångare till alla dessa moderna indiska deckare! The Tower of Silence av Phiroshaw Jamsetjee Chaiwala trycktes ursprungligen i Bombay 1928 i en ytterst begränsad upplaga om 100 exemplar och gavs ut under pseudonymen PJ Chevalier. Häromåret råkade akademikern Gyan Prakash av en ren slump hitta ett exemplar medan han bedrev forskning på British Librarys arkiv i London. Han började läsa boken men till hans stora förtret visade det sig att de avslutande kapitlen var försvunna. Efter att ha rotat igenom mängder av bibliotek och boksamlingar i dagens Mumbai hittade han till sist, närmast mirakulöst, sidorna som saknades och uppmanade förlaget HarperCollins India att ge ut thrillern i nyutgåva.

Lika underlig som denna osannolika historia om dess upptäckt, är bokens innehåll: författaren använder sig av den förr i tiden mycket populäre brittiske deckarfiguren Sexton Blake (en sorts mer actionbetonad konkurrent till Sherlock Holmes, vars äventyr gavs ut i både följetongs- och bokform, samt sändes på radio och filmades) som här tvingas kämpa mot den indiske hämnaren Beram, som söker upprättelse efter att en engelsk pilot begått helgerån genom att knäppa flygfotografier av en tabubelagd zoroastrisk begravningsplats i staden Pune. Aldrig har väl en märkligare thriller sett dagens ljus!

Senare under året publicerade den indiske thrillerkungen Mukul Deva, som i pressen redan har jämförts med Tom Clancy, Robert Ludlum och Frederick Forsyth, sin bästa bok hittills. The Dust Will Never Settle är, liksom hans tidigare böcker, centrerad kring en terroristkonspiration men den här gången lyckas Deva med att skapa en intrikat intrig genom att skriva detta som ett familjedrama. Gradvis under historiens lopp börjar Delhis supersnut Ravinder Singh Gill att oroa sig för att hans dotter Ruby kanske är insyltad i ett planerat attentat i huvudstaden. Trots att han vill våga lita på henne, för familjefridens skull, kan han inte skaka av sig misstankarna och inom kort slits han mellan sina fadersinstinkter och plikten att rädda människoliv. Medan spänningen stegras blir den här thrillern allt svårare att lägga ifrån sig.

Ungefär samtidigt kom det ut en första storslagen spänningsroman från Indiens nordöstliga avkrokar: The Girl from Nongrim Hills av Ankush Saikia. Här tas läsaren till den lilla bergsstaden Shillong, en fantastisk skådeplats för äventyr, befolkad som staden är av en udda blandning av folk, den lokala khasistammens yngre medlemmar som spelar i rockband och hänger på nattklubbar, tibetanska flyktingar som driver små restauranger, bengaliska bosättare och bangladeshiska illegala invandrare, och så vidare. Mot denna konfliktfyllda bakgrund lever rockgitarristen Donbok sitt händelsefattiga liv, tills en dag när han ska på ett födelsedagskalas hemma hos sin patetiske storebror och det visar sig att brorsan blivit indragen i en skum vapenaffär i övre Assam, samt lyckats slarva bort fem miljoner rupier så nu hotas han och hans familj av de hemvävda terroristerna som vill få igen sina pengar. Den enda som är beredd att försöka hjälpa honom ur knipan är – just det, Donbok.

Året slutade på en klockren ton när storförlaget Penguin India lanserade sin nya ”imprint” Blue Salt, som är tänkt att bli en speciell noir à la Bollywood-katalog. Utgivningen styrs av veteranförfattaren S. Husain Zaidi, känd bland annat för inträngande fackböcker som Mafia Queens of Mumbai, som letar upp nya författare och uppmuntrar dem att skriva deckare som speglar livet genom en bollywoodsk spegel, så att säga. Och att döma av den första utgivna titeln, Ghalib Danger av Neeraj Pandey, är det en bokserie väl värd att prenumerera på. Berättelsen om Kamran Khan, pojken från Bihar som kommer till Mumbai och blir en fruktad maffiaboss under artistnamnet ”Ghalib Danger”, är en hårdkokt och snitsig historia som rör sig framåt i högsta tänkbara tempo. Gangstern ”Danger” tenderar att citera klassiska kupletter av urdupoeten Ghalib i varje tänkbar situation och har en jobbig förmåga att ständigt förälska sig i fel kvinnor. Den här kärleksvinkeln ger en mänsklig resonans åt en annars ganska våldsam story, och det spelar heller ingen roll att boken är sprängfylld av melodramatiska klichéer eftersom rätt kliché i rätt läge kan resultera i väldigt tankeväckande underhållning, vilket ju den amerikanske filmregissören Quentin Tarantino har bevisat. En annan nyutkommen Blue Salt-bok är A Convenient Culprit av Vibha Singh, årets bästa kvinnliga deckardebutant, och denna utspelar sig bland Mumbais kriminalreportrar vars dödliga rivalitet tycks ha lett till mordet på en kollega…

Den indiska deckaren är med andra ord på frammarsch, helt klart, och utgör ett absolut uppfriskande tillskott till våra bokhyllor med sitt annorlunda perspektiv på samtiden och är därmed ett välbehövligt komplement till den traditionella medelklassromanen som annars dominerar bokmarknaden.

Zac O’Yeah

Zac O’Yeah är reseskildrare och författare till dokumentära böcker som ”Mahatma!”, ”Guru!” och ”Indien – en personlig vägvisare till land och kultur” samt romantrilogin om Bangalore: ”Operation Sandalwood” (2012), ”Operation Operation” (2015) och ”Den tropiske detektiven” (2018). Han har medverkat i SR:s kanaler P1, P2, P3, P4 och P5, SVT:s ”Babel” samt skrivit för tidningar över hela världen och i Sydasien sedan tidigt 1990-tal.