Det är svårt att få lån i Indien. Småföretagare och lantbrukare kämpar för att få lån för att driva företag eller köpa ny utrustning. Lantbrukare som inte har möjlighet att amortera på lånen får traktorerna beslagtagna av bankerna. Några begår självmord till följd av trakasserier från fordringsägare som försöker driva in skulderna. Ja, det är svårt att få lån – men inte om du heter Vijay Mallya.
Om du hette Vijay Mallya skulle du få nya lån även om du inte betalat av de tidigare. Du skulle få pengar för att driva dina företag trots att de gjorde förluster. Du kunde donera enorma summor till religiösa institutioner och köpa minnesföremål på auktioner för miljontals dollar, medan dina anställda som inte fått lön på flera månader gick ut i strejk. Du skulle flyga din privatjet till ett affärsmöte och komma tillbaka precis i tid till loppet där din häst skulle vinna.
Du skulle vara på cocktail-partyn och bada i havet med internationella modeller som skrek efter att bli fotograferade för din kalender eller efter att vara ansiktet utåt för ett av dina varumärken. Du skulle utnämnas till hedersdoktor vid amerikanska universitet för att du visade världen hur man driver ett företagsimperium. Och om de där irriterande bankmänniskorna började störa dig, så finns det alltid bungalower i andra länder där du kan slappna av och fundera över ditt nästa drag.
Ovanstående scenarier förekommer på samma plats och på samma gång. En lantbrukare som står inför att förlora sin mark och sitt levebröd kanske inte utstrålar så mycket charm och inflytande. Men det gör Vijay Mallya. Att få ett lån kan vara en utmattande och obehaglig upplevelse för vanligt folk, men Mallya och hans flygbolag fick lån på ungefär 7000 crore rupier (ungefär 1 miljard USA-dollar) från 17 olika banker i den offentliga sektorn. Nu har Vijay Mallya smitit till England och flera indiska undersökande myndigheter jagar honom.
Goda tider. Vijay Mallya föddes 1955 och ärvde United Breweries (UB) från sin far Vittal Mallya. Under Vijays ämbete som ordförande för UB-gruppen köpte han många internationella spritmärken. Han kan ta åt sig äran för att ha gjort Kingfisher till Indiens mest kända ölmärke. Kingfisher är helt klart Indiens mest populära öl som blivit internationellt erkänt. Öl var inte ens särskilt populärt i Indien innan Vijay Mallya.
Mallya har inte bara smak för öl, utan även för det goda livet. Kingfishers slogan var ”King of good times” och Mallya levde upp till den. Hans playboy-image och flärd gjorde intryck på andra. Fram till 90-talet var de flesta indiska finansmän ödmjukt klädda, som de var vana sedan årtionden av socialistisk ideologi. Mallya bar diamantörhängen, Hawaii-skjortor och snygga kostymer. Hans framgång och stil spred sig snart bland andra.
För några år sedan bevittnade undertecknad en hästkapplöpning vid Mahalaxmi Race course i Bombay. Så snart som Mallya anlände med sitt följe började människor att satsa på hans häst. Det var ett väldigt jämnt lopp och efter en genomgång av resultatet beslutade man att Mallyas häst hade vunnit med en bråkdel. Hans häst hade förmodligen inte vunnit om det inte vore för Mallyas närvaro på banan den dagen. Inte många andra hästägare har den makten och det inflytandet att få Royal Western India Turf Club att granska sitt beslut.
Men Vijay Mallya var inte vilken hästägare som helst. Han sponsrade många lopp i Bangalore. Han ägde en privatjet, en lyx-yacht och flashiga bilar. Sedan Mallya fått materiellt välstånd sökte han makt och erkännande även i media. Han köpte en filmtidning och gjorde den till in-flight-magasin på sina flyglinjer. Han blev hedersdoktor i företagsekonomi vid Southern California University for Professional Studies. På så vis blev Vijay Mallya doktor Mallya.
Doktor Mallya skulle snart få politisk makt när han nominerades till den indiska senaten som en oberoende medlem från sin hemstat Karnataka, med stöd från kongresspartiet och Janata Dal (sekulär). År 2010 valdes han för en andra mandatperiod, den här gången med uppbackning från Bharatiya Janata Party.
Han grundade Kingfisher Airlines, som startade sin verksamhet 2005 med en utmärkt ”take-off”. Mallyas image fungerade bra tillsammans med den glamourösa flygbranschen. En Bollywoodstjärna av tjeckiskt ursprung, Yana Gupta, deltog i säkerhetsvideon ombord. De flesta indier hade inte sett någonting liknande tidigare. Indiens statliga flygbolag Indian Airlines hade vanligtvis notoriskt dålig service ombord. Flygvärdinnorna på Kingfisher bar pärlor och leenden. Det sägs att de handplockades av Vijay Mallya.
Kingfisher gjorde aldrig någon vinst, men det gör å andra sidan få flygbolag under de första åren. Mallya utökade sin flotta och tog snabbt marknadsandelar. Han köpte ett annat flygbolag, Air Deccan, och blev följaktligen internationell. Kingfisher flög nu till Europa. Den indiska flygindustrin hade precis fått luft under vingarna i Indien, men de som varit med ett tag visste att det som lyfter vanligtvis kommer ner igen.
Dåliga tider. Slutet av 00-talet var ovanligt turbulent för Kingfisher Airlines. De internationella bränslepriserna var höga, utbetalningen av löner blev försenade, flygskatterna betalades inte på flera månader, men Mallya var oberörd. Bankerna fortsatte att betala ut mer pengar med större säkerhet, finansiell omstrukturering och garantier. Med uppbackning från moderbolaget, United Breweries, fanns det alltid mer pengar. Mallya sålde någon andel, men kraschen var inte långt borta. I februari 2012 fick Kingfisher Airlines ett meddelande från Airports Authority of India om ackumulerade skulder till ett värde av 2551 miljoner rupier (38 miljoner USA-dollar).
Trots det fortsatte Mallya att ta ut sin lön och fortsatte med sin överdrivna livsstil. Han köpte andelar i Formel 1-lag, ägde ett kricketlag i Indian Premier League och körde runt i en Lamborghini. Han köpte historiska minnesföremål på internationella auktioner för miljontals dollar, bland annat ett par glasögon som tillhört Mahatma Gandhi. Mallya donerade kilovis med guld till tempel, vilket upprätthöll hans bild som en gudfruktig individ. Samtidigt var Kingfishers anställda tvungna att nöja sig med en mycket lägre levnadsstandard och låna pengar från vänner.
Vid den här tiden hade Indiens inhemska flygrum fått några stora namn som Indigo och Go air. Några anställda lyckades hitta arbeten inom dessa bolag. I slutet av 2012 stängde Kingfisher Airways ned verksamheten. Bolaget var tvunget att ställa in alla 50 flygningar sedan en avdelning med anställda gick ut i strejk. Strejken intensifierades och fackförbunden gjorde försök att medla för att återställa lönerna. Några löner betalades ut, men flygningarna var över.
Kingfishers aktier kraschade, den finansiella omstruktureringen gick om intet och bankerna förklarade att Vijay Mallya och hans flygbolag varit ”avsiktligt förkastliga”. Reserve Bank of India definierar någon som varit ”avsiktligt förkastlig” som någon som antingen inte har mött sina betalningsåtaganden trots att denne haft kapacitet att göra det eller som någon som inte använt lånet för det ändamål som det var avsett för. Låntagare som försnillar pengar hamnar också under kategorin ”avsiktligt förkastliga”.
En av cheferna bland markpersonalen som tidigare arbetat inom Kingfisher Airlines har gått med på att prata med Sydasien.se under förutsättning att hon garanteras anonymitet. Hon säger: ”När allt började förväntade sig ingen att Kingfisher Airlines skulle stänga ner. Faktum är att vi var imponerade av att bolaget blev internationellt bara ett par år efter att det bildats. Jag lämnade jobbet eftersom jag inte tyckte om att klä upp mig på ett konstlat sätt. Något senare började mina kollegor som fortsatt att få försenade löneutbetalningar. Några fick inte lön på sex månader. Ganska snart var det många i personalen som inte fick sin lön. Många anställda hade plockats från Jet Airways, så de valde att gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare. Eftersom Kingfisher hade blivit internationellt var det några anställda som gick över till andra internationella flygbolag”.
Men alla hade inte turen att säkra ett annat jobb. Mallyas smak för det goda livet hade förstört deras karriärer och ekonomi. Bankerna, samtliga offentliga banker, kan också beskyllas för att ha öst pengar över ett flygbolag som inte levde upp till sina löften. Andra privata inhemska flygbolag började visa vinster, medan Kingfisher inte visat några tecken på att göra det. 17 banker i den offentliga sektorn, inklusive State Bank of India och Industrial Development Bank of India (IDBI) lånade ut miljarder rupier till Vijay Mallya. Den 8 mars 2016 bad bankerna den högsta domstolen att förbjuda Vijay Mallya från att resa utomlands, men då hade han redan lämnat landet en vecka tidigare.
Från England uttryckte doktor Mallya sin avsmak för att bli kallad en rymling i sina twittermeddelanden. Hans andra twittermeddelanden handlade om att önska alla en glad påsk och att fira framgångarna för hans kricketlag.
Banker och andra organisationer, som serviceskatteavdelningen, har registrerat 22 fall mot Vijay Mallya. High Court of Judicature i Hyderabad har utfärdat en arresteringsorder mot honom för att ha utfärdat en check på fem miljoner rupier (74000 USA-dollar) som missbrukades. En del av Mallyas egendom, inklusive hans privatjet, är nu ute på auktion så att avgifter ska kunna betalas. Den 2 april utfärdade verkställighetsdirektoratet en tredje och sista kallelse om att han ska inställa sig i domstol enligt den förebyggande lagstiftningen om penningtvätt. Mallya har redan ansökt om uppskov.
Medan verkställighetsdirektoratet undersöker ett påstått fall om penningtvätt mot Mallya, så har man redan förhört Ravi Nedungadi, tidigare ordförande i UB-gruppen och A. Raghunathan, tidigare finansdirektör i Kingfisher. Några banktjänstmän har också kallats.
Det vore förvånande om Mallya skulle stå inför ett förhör någon gång inom en snar framtid. Han har nu kommit med ett erbjudande om att betala sina avgifter till september 2016 genom att betala hälften av summan han är skyldig bankerna, något han kommunicerade från sitt hem på landsbygden utanför London där han rapporteras uppehålla sig. Däremot är indiska skattebetalare och statliga banker inte på humör att betala den andra halvan. Många är upprörda på England som tillåter Mallya att bo där, medan indiska domstolar har utfärdat stämningsansökningar mot honom.
Yrkespiloten Jitendra Naik säger: “Har britterna skrivit på ett kontrakt för att skydda brottslingar? Först stack drogkungen Iqbal Mirchi till London och levde kungligt. Han dog av naturliga orsaker. Nu festar Mallya efter att svält ut sina anställda. Det är vidrigt.”
I hela det här dramat, så var den största ekonomiska förlusten för miljardären att förlora sin andel i UB-gruppen och tvingas avgå som ordförande i United Spirits Limited. Han granskas nu också av den brittiska pressen som redan börjat spåra upp var han befinner sig. I ett annat twittermeddelande skriver Mallya: ”Som indisk parlamentsledamot respekterar jag till fullo landets lagar och kommer att följa dem. Vårt rättssystem är sunt och respekterat. Men inte en rättegång i media.”
Ja, sir, önskar du någonting att dricka tillsammans med det?
Översättning: Teresia Borgman