Här är Sydasienfilmerna vid Göteborg Film Festival 2025

Sydasienfilmer vid Göteborg Film Festival 2025
Åtta filmer från Sydasien finns att se i Göteborg under pågående GFF. Foto: GFF, Illustration: 4zevar | Shutterstock, kollage: Sydasien
Beräknad lästid 5 minuter

Projektorerna i Göteborg Film Festival rullar igång. Sydasien har skummat programmet efter filmer från Sydasien. Indisk skräck och dokumentär, nepalesisk kriminalfilm och bangladeshiskt samhälls- och familjedrama är lite av det som sticker ut bland de 270 filmerna.

Artikeln uppdaterad 2025-01-24, kl 17:15, med information om filmen Little Jaffna, som har koppling till tamilsk diaspora från Sri Lanka i Paris.

Vid den nu pågående internationella filmfestivalen, förkortad GFF, ges tillfälle att ta del av film- och filmskapande från i stort sett hela världen, som GFF beskriver det: ”270 filmer. 83 länder. 11 dagar.” Festivalen invigs officiellt under fredagen, men tjuvstartar redan på torsdagskvällen.

Vid årets festival, den 48:e sedan starten 1979, räknar vi till åtta filmer som är inspelade och producerade i Sydasien och där handlingen utspelar sig i tre av regionens åtta länder. Sex av filmerna är gjorda i Indien och en vardera i Nepal respektive Bangladesh. Ytterligare en film, Little Jaffna, har koppling till regionen och utspelas inom tamilsk diaspora från Sri Lanka i Paris.

Det är ungefär samma antal Sydasienfilmer som vid förra årets festival, men med ett par färre länder representerade. En av filmerna, Santosh, en gränsöverskridande samproduktion, var Storbritanniens Oscarsbidrag.

Några av filmerna kommer att recenseras här på Sydasien.se framöver. Du som inte har möjlighet att se filmer på plats på biografer i Göteborg de elva filmdagarna kan se ett urval av filmer online (44 filmer, med särskilt festivalpass).

Här följer en kort resumé av årets Sydasienfilmer, med länkar till utförligare beskrivningar och trailers hos GFF. Delar av Sydasiens redaktion tar chansen och lyssnar till språk som bengali, nepali och malayalam.

Saba
Saba.

I Saba i regi av Maksud Hossain har huvudkaraktären Saba ansvar för sin förlamade och hjärtsjuka mor.

Peter Steen, GFF skriver: ”Mörk, gripande debut som skildrar ung kvinnas kamp för att rädda sin mor i Dhakas hårda och obarmhärtiga landskap där olyckan lurar bakom varje hörn.”

Här inryms av beskrivningen att döma en kärlekshistoria, ifrågasättande av samhällsnormer och en beskrivning av ett Bangladesh i förändring.

Och under 2024 skakades landet av ett genomgripande skifte med högst oviss utgång och landet och dess befolkning är 2025 fortsatt i rejäl gungning.

Santosh
Santosh.

Santosh i regi av Sandhya Suri är en produktion som utspelar sig i norra Indien, men är en produktion som också involverar Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Santosh var också Storbritanniens Oscarsbidrag i kategorin bästa internationella film.

Pia Lundberg, GFF, skriver:

”Nybliven kvinnlig polis får ett mordfall på halsen och måste tampas med ett korrumperat, sexistiskt polisväsende i gripande indiskt spänningsdrama.”

Bramayugam
Bramayugam

Bramayugam i regi av Rahul Sadasivan är en 2:19 lång skräckis i svartvitt från Kerala. Här blandas myter och symbolik ur lokal folktro, kryddat, med ”klaustrofobisk demonskräck med ett helt eget, otyglat vansinne”, enligt Olle Agebro, GFF som skriver vidare:

”Mollywood-superstjärnan Mammootty gör vidunderlig rolltolkning av ren ondska i ultraestetisk, svartvit folk horror om makt, kast och Indiens koloniala arv.”

Mollywood är ett lite löst begrepp för filmer från  sydvästra Indien, men allmänt går film på språket malayalam under begreppet Malayalam Cinema.

”… ultraestetisk, svartvit folk horror om makt, kast och Indiens koloniala arv.”

Mammootty heter egentligen Muhammad Kutty Panaparambil Ismail. Han är en 64-årig skådespelare och filmproducent, som främst verkat inom film på modersmålet malayalam men också i filmer på tamil, telugu, kannada, hindi och engelska. Denne superstjärna har givetvis också en egen webbplats, mammootty.com.

Handlingen i Bramayugam beskriver Olle Agebro, GFF, såhär: ”en kringflackande skald på flykt från portugisiska slavhandlare vid Malabarkusten snubblar in på en uråldrig herrgård i djungeln, där husets herre Kodumon Potti (Mammootty) erbjuder honom husrum i utbyte mot att han sjunger en sång”.

Cactus Pears
Cactus Pears.

Cactus Pears i regi av Rohan Parashuram Kanawade, involverar Indien, Storbritannien och Kanada hörs det indiska språket marathi.

Camilla Larsson, GFF, sammanfattar: ”Homosexuell ung man återvänder hem till byn för tio dagars sträng hinduistisk sorgeritual och förförs av söta kaktuspäron i ömsint och annorlunda indisk debut.”

Farming the Revolution
Farming the Revolution

Dokumentären Farming the Revolution av Nishta Jain involverar Indien, Frankrike och Norge. Filmen behandlar det indiska bondeupproret som tog sin början i Punjab 2020 och som var en reaktion mot det som landets jordbrukare såg som en politik som missgynnade dem. Dokumentären har utsetts till bästa internationella film på HotDocs. I filmen hörs bland annat punjabi och engelska.

Pia Lundberg, GFF, skriver:

”Nishtha Jains prisbelönade film om den massiva bonderevolten i Indien är en poetisk och svindlande skildring av kollektivt motstånd av närmast ofattbara mått.”

Pooja, Sir
Pooja, Sir

Pooja, Sir, beskrivs av Johan Blomqvist, GFF: ”Brännande thriller från Nepals gräns mot Indien, där queer kriminalare från Katmandu försöker lösa kidnappning med koppling till etniska konflikter.”

All we imagine as light.

Filmen har sin utgångspunkt i den stora minoritetsgruppen madhesi, som 2015 protesterade för demokratiska reformer i Nepal. I filmen hörs språken nepali och maithili.

All We Imagine as Light
 av Payal Chapati beskrivs av Johan Blomqvist, GFF:

”Cannesprisad, bildpoetisk och finkänslig pangdebut om två frihetslängtande kvinnor med bultande hjärtan i Mumbai.”

In the belly of a tiger
In the belly of a tiger.

I delar av Indien kan ett sätt att hjälpa sin familj ur fattigdom vara att bli dödad av en vild tiger, då staten betalar ut ersättning till anhöriga. In the Belly of a Tiger, beskrivs av Freddy Olsson, GFF:

”Hjärtskärande vackert skräckdrama om hur en man hittad dränkt i blod offrar sig till en hungrig tiger för att säkra sin familjs fortlevnad.”

Ytterligare en film har koppling till ett av de åtta länderna regionen, nämligen filmen Little Jaffna. Den som är bekant med Sri Lanka vet att det i många städer runtom i världen finns kvarter och hela stadsdelar som är mer eller mindre präglade av det tamilska. Så är fallet i Toronto, Sydney, London – och här i Paris, där handlingen i thrillern Little Jaffna utspelar sig.

Camilla Larsson, GFF, beskriver filmen: ”Ung fransk polis med tamilskt ursprung infiltrerar kriminellt gäng, med koppling till tamilska tigrarna, i oupphörligt spännande, komplex och färgstark debut.”

Little Jaffna
Little Jaffna.

Det brukar inte sällan bli så att snön börjar falla i Göteborg samtidigt som filmfestivalen rullar igång och folk tar plats inne i salongerna. Ofta omvandlas nederbörden till slask och blöta. Inramningen är som den ska vara, även i år: Typiskt filmfestivalväder.

 

 

Läs mer | Filmerna vid förra årets GFF (2024)

Ett knippe Sydasienfilmer att se fram emot i Göteborg

Johan Mikaelsson

Johan Mikaelsson är sedan 2020 redaktör för Sydasien. Johan är frilansjournalist och har skrivit och gjort dokumentärfilm om Sri Lanka med särskilt fokus på mänskliga rättigheter. Hans bok ”När de dödar journalister – En personlig skildring av Sri Lanka”, släpptes 2015. Johan började skriva för Sydasien 1997.