Den kände pakistanske artisten Shehzad Roy har gjort succé som programledare för en ny tv-serie som belyser de enorma problemen inom landets skolor.
Tv-serien ”Chal Parha”, som betyder ”Kom, lär”, reser Shehzad Roy runt på en motorcykel och besöker skolor i olika delar av landet. Han besöker allt ifrån små byskolor till större skolor bestående av flera klasser där en ensam lärare tvingas gå från klassrum till klassrum för att försöka bedriva undervisning.
I den 23 avsnitt långa tv-serien uppmärksammas bland annat förfallna skolbyggnader som saknar tillgång till vatten, toaletter och elektricitet.
I slutet av varje program delar Roy ut en “hemläxa” till myndigheterna i form av rekommendationer om vilka förbättringar som måste genomföras.
I vissa avsnitt besöker Roy platser där undervisningen måste bedrivas under tält eftersom skolbyggnaderna förstördes i samband med den jordbävning som drabbade landet 2005. De pengar som öronmärktes för att återuppbygga skolorna försvann på vägen.
Många elever på landsbygden har aldrig sett ett riktigt klassrum och på vissa platser har skolbyggnaderna tagits över av mäktiga byledare.
Situationen är ofta lika dålig i städerna, där skolbarn får göra sitt bästa för att undvika forsande avloppsvatten på väg till överfulla skolor som saknar både ventilation och elektricitet.
Programmet, som sänds på lördags- och söndagskvällar på den privata kanalen Geo, har snabbt blivit mycket populärt.
– Det beror på att bilder alltid är effektivare än ord, i synnerhet när de skildrar verkligheten, säger Baela Raza Jamil, som är ordförande för utbildningsorganisationen Idare-e-Taleem-o Agehi i Islamabad.
För tre år sedan infördes ett tillägg i den pakistanska författningen som slog fast att det är en grundläggande rättighet för alla barn att gå i skolan. Men enligt Shehzad Roy finns det fortfarande flera miljoner barn i Pakistan som inte går i skolan, samtidigt som många inte slutför skolgången.
Enligt Baela Raza Jamil, som för närvarande leder arbetet med att sammanställa en omfattande rapport om landets skolväsende, erbjuds färre än tio procent av de pakistanska barnen en riktigt bra utbildning.
Bristerna i skolan har bidragit till att endst 58 procent av befolkningen är läs- och skrivkunnig
Enligt henne finns det alldeles för få klassrum i en majoritet av de statliga grundskolorna, medan 66 procent av dessa skolor saknar elektricitet och hela 40 procent saknar toaletter. 86 procent av de pakistanska barnen blir inskrivna i grundskolorna, men hela 33 procent hoppar med tiden av skolan.
Bristerna i utbildningssystemet har lett fram till att endast 58 procent av befolkningen är läs- och skrivkunnig, en siffra som ligger långt under millenniemålet på 88 procent.
Under sin resa genom landet har Shehzad Roy besökt över 200 skolor och intervjuat elever, lärare, föräldrar, myndighetsföreträdare och experter. Enligt programledaren har det varit en mycket intressant resa, men också en plågsam upplevelse.
Professor A.H. Nayyar menar att tv-serien belyser behovet av att större resurser satsas på landets skolor.
– I den skolpolitik som utformades 2008-2009 utlovades ökade anslag till utbildningssektorn, men det löftet infriades aldrig, säger han till IPS.
För närvarande går endast motsvarande två procent av landets bruttonationalprodukt till utbildningssatsningar.
Shehzad Roys tv-serie har även belyst den aga som förekommer i landets skolor. I ett avsnitt avslöjades hur en åttaårig flicka fått en penna kastad mot sig med en svår ögonskada som följd, av en lärare som menade att flickan inte var tillräckligt uppmärksam på undervisningen.
Programmet ledde även till att ett gammalt lagförslag om att förbjuda skolaga åter blev aktuellt i landets parlament. Förslaget, som först lades fram av parlamentarikern Attiya Inayatullah 2010, godkändes enhälligt av parlamentet i mitten av mars i år.
När lagändringen blivit genomförd så kommer den som bryter mot lagen att riskera dryga böter och upp till ett års fängelse.
Zofeen Ebrahim /IPS