Det rådiga ingripandet av polisen Syeda Shehrbano Naqvi har lyst upp i Pakistan. Berättelsen om hur hon räddar en kvinna från en uppretad folkhop har väckt beundran. I förlängningen och i samband med internationella kvinnodagen diskuteras nu reformering av hädelselagar och stopp för extremism.
Under inledningen av 2024 har det inte funnits mycket att fira för pakistanier. Ständigt stigande el-, bränsle- och matpriser, avbrott i sociala medier, och så alla kontroverser kring nyligen hållna valen.
Men en 31-årig poliskvinnas mod och framsynthet inför en potentiellt explosiv situation har gett Pakistan och inte minst landets kvinnor att skina av stolthet bland världens länder inför och på årets kvinnodag.
Den 25 februari kunde Syeda Shehrbano Naqvi rädda en kvinna som hamnat i en farlig situation. Kvinnan var klädd i en klänning med arabisk kalligrafi. Någon hade reagerat på skriften på klänningen och en folkhop hade samlats inne i Lahores Ichhra Bazaar. De menade att det var verser från den heliga Koranen och anklagade kvinnan för att ha begått hädelse.
– Det var ungefär 150–200 personer där när jag nådde platsen, runt klockan 13:45 den dagen, berättar polisinspektören Syeda Shehrbano Naqvi i Lahore till IPS över telefon.
I ett videoklipp som skulle bli viralt hörs hon tala med auktoritet till folkhopen:
– Ni borde lita på oss [polisen].
Innan hennes ankomst hade polis från närliggande polisstationer anlänt för att hantera situationen. Och ytterligare medborgare bidrog med hjältemodiga insatser, vilket The Tribune rapporterar om. En restaurangägare hade innan polisens ankomst hissat ned jalusierna och låst inifrån för att skydda kvinnan. Samtidigt försökte två personer att lugna den arga mobben som hotade att sätta elda på byggnaden om kvinnan inte överlämnades till dem.
– Vi var tvungna att agera snabbt och få ut henne, eftersom en situation med en uppretad folkmassa snabbt kan utom kontroll, säger hon till IPS.
Videor som filmats innan polisen anlände och som lagts upp på sociala medier visar en skräckslagen kvinna som står i det bortre hörnet av en restaurang med händerna täckande halva ansiktet.
Naqvi visste exakt hur han skulle agera. Det är inte första gången hon tvingats hantera liknande situationer. En svart abayaa (en löst sittande, långärmad mantel som bärs av muslimska kvinnor) togs fram för att kvinnan skulle kunna täcka klänningen, som orsakat ilskan.
Hennes ansikte täcktes också för att skydda hennes identitet när hon leddes ut och fördes till säkerhet i en polisbil och poliser bildade en ring runtomkring henne.
Dr Pervez Hoodbhoy, en Islamabad-baserad fysiker, forskare och författare hänvisar till att majoriteten av pakistanier har lärt sig den heliga boken utantill:
– Pakistanier tillbringar mycket tid med att läsa Koranen och recitera från den. Hur kan då några enkla ord på arabiska förväxlas med en helig vers? Det här visar att förmågan att läsa ett främmande språk utan att egentligen förstå något av det inte ger någonting över huvud taget.
Maryam Nawaz har nyligen valts till chefsminister i Punjab-provinsen, som första kvinna någonsin. I ett pressmeddelande riktat till den biträdande polisinspektören skriver hon:
”När du kämpade mot trycket från ett stort antal i den här situationen upprätthöll du både mänsklighet och lag. Jag tackar dig, och vi är mycket stolta över dig.”
Den unga pakistanska aktivisten Ammar Ali Jan, generalsekreterare för det vänstersocialistiska partiet Haqooq-e-Khalq Party, sa vidare:
– Shehrbano Naqvi har satt en ny standard för polisstyrkan. Det här är rätt sätt att stå emot en mobb. Det har aldrig hänt förut och sätter ett exempel för andra, säger han.
Punjabs polischef har rekommenderat Naqvi för Quaid-i-Azam polismedaljen för hennes tapperhet, rapporterar tidningen Dawn. Ammar Ali Jan sa att händelsen borde ses med en genuslins.
– Det här belyser att det finns behov av fler utbildade och kvalificerade kvinnor i statsapparaten.
Men för många har det som hände efter räddningen lämnat en dålig eftersmak.
Farah Zia, chef för Pakistans oberoende människorättskommission (HRCP), medger att poliskvinnan handlade modigt och förhindrade en värre händelse.
– Varför tvingades kvinnan under polisbevakning söka förlåtelse och förklara sig genom att klargöra att hon tillhör majoriteten av sunnimuslimer och därför aldrig kan tänka sig att göra något för att skada sina medmuslimers känslor? Vad innebär det för alla de som tillhör minoritetsreligioner eller andra grenar av Islam?
Farah Zia sa vidare att det skickar en signal om att regeringen och staten är svag. Ursäktsvideon, som visar kvinnan sitta mellan två skäggiga män som lade ord i munnen på henne under inspelningen, spelades in på polisstationen.
Naqvi förklarar att polisen inte hade något med den videon att göra.
– Det beslutades mellan de som företrädde folkhopen och kvinnans familj att hon skulle be om ursäkt, förklarar Naqvi. Polisens uppgift är att se till att lag och ordning upprätthålls, att inga människor skadas eller dödas och att även förhindra materiella skador, säger Naqvi och tillägger:
– Det är viktigt att komma ihåg att den här händelsen hade kunnat bli ett trauma i kvinnans liv. Men vi kunde hjälpa genom att bidra till att skapa lugn och hindra att något liknande sker i framtiden.
– Vi bestämde oss för att göra detta, trots kritik från olika håll. Med tanke på vissa realiteter i vårt samhälle har den här kvinnan nu chans att leva ett normalt, hälsosamt och lyckligt liv, påpekade Naqvi.
Ammar Ali Jan menar att ”de progressiva bland oss” kanske inte gillar denna taktik och tillvägagångssätt.
– Hotet är verkligt och potent, särskilt för någon som är i en utsatt position.
Han konstaterar att maktbalansen i samhället tippas till förmån för extremister.
Enligt Hoodbhoy återspeglar händelsen ett utbildningssystem som ”göder religiös fanatism”, där hela det pakistanska samhället och även den utbildade klassen bör ansvar.
– Vi kan inte längre enbart peka på analfabetism. Den här hyperreligiositeten som främjas genom statliga institutioner och den giftiga utbildningen i våra skolor ger oss inga beundrare. Istället producerar den en vild, okontrollerbar massa. Till och med våra vänner fruktar ju oss nu.
– Vem vid sitt fulla sinne – förutom hängivna bergsbestigare – skulle vilja semestra i ett land där befolkningen är redo att sätta saker i lågor vid minsta provokation? varnar han.
Hädelse kan straffas med döden i Pakistan, men som ofta har hänt tidigare, även innan fallet går till rättegång, lynchas den anklagade. Enligt uppgifter som samlats in av Center of Social Justice Pakistan (CSJP), anklagades minst 329 personer för hädelse år 2023.
– Detta är bara en lista över fall som rapporterats i pressen; siffran kan vara högre än så, säger Peter Jacob, verkställande direktör för CSJP, till IPS. Sju personer dödades utomrättsligt 2023, sade han.
Minst 2 449 personer har anklagats för att ha begått hädelsebrott mellan 1987 och 2023 och 95 personer dödades utomrättsligt mellan 1994 och 2023. Ingen har någonsin straffats förutom Mumtaz Qadri, som mördade Punjabs guvernör Salman Taseer i 2011.
Tahir Mehmood Ashrafi, ordförande för Pakistan Ulema Council (PUC), hyllar polisen Naqvi för att hon visat ett enormt mod. Vid liknande situationer har det tidigare slutat illa.
– Hon satte sitt eget liv i fara för att rädda den här kvinnan och hon borde ha beröm för det, säger han till IPS.
Ammar Ali Jan anser att det nu behövs en nationell strategi och en bred uppslutning bland de politiska partierna för att stävja missbruket av hädelselagen som lett till dödliga konsekvenser.
– Börja med att straffa dem som felaktigt anklagar andra för hädelse, säger Ammar Ali Jan.
Det är ett förslag som Ashrafi stöder helhjärtat.
– Det här fallet bör bli prejudicerande, säger PUC-chefen Ashrafi, så att sådana incidenter inte händer igen.
Ashrafi menar att anstiftarna bör ställas inför rätta enligt statens antiterroristlag. Polisen har, enligt tidningen Dawn, i en första rapport identifierat ett dussintals misstänkta och en fördjupad utredning kan nu inledas.
Text: Zofeen T. Ebrahim | IPS
Översättning: Johan Mikaelsson