Sydasien vägleder vid filmfestivalen i Göteborg

Cinema Pameer
Cinema Pameer av fotojournalisten Martin von Krogh får världspremiär vid filmfestivalen i Göteborg torsdagen den 30 januari 2020. Foto: Martin von Krogh
Beräknad lästid 4 minuter

Programskriften är tjockare än någonsin. Sydasien vägleder till filmer från och om Afghanistan, Bhutan och Indien. Dokumentären Cinema Pameer av Martin von Krogh har rönt uppmärksamhet och får nu premiär.

I Göteborg rullade filmfestivalen igång i fredags, med traditionsenlig invigning i den klassiska biografen Draken vid Järntorget. Enligt arrangörerna kommer 160 000 besökare att se festivalfilm under de elva dagarna som evenemanget pågår. Sammanlagt ska cirka 400 filmer från 80 länder spelas upp vid omkring 1000 visningar.

I det digra programmet finns guldkorn från när och fjärran att plocka efter tycke och smak. Åtminstone tre av de åtta länderna i ”vår region” syns vid festivalen. Sydasien har läst programmet och kan tipsa om filmerna. Läs om filmerna, se trailers och listan med  titlar, tider och biografer.

Den svenske fotojournalisten Martin von Krogh har arbetat med Cinema Pameer i åratal och det har blivit åtskilliga resor till Kabul. Hittills har pilotfilmer och kortare klipp släppts. I Göteborg får den fullbordade filmen sin efterlängtade premiär på torsdag.

Martin von Krogh intervjuades om filmen i Studio ett i P1 den 23 januari och i tidningen Kamera&Bild 2019.

Genom The Swallows of Kabul levandegörs Yasmina Khadras bästsäljande roman om liv och kärlek under talibanernas styre. Den 82 minuter långa animerade filmen har visats vid tre tillfällen under festivalen. Onsdagen den 29 januari finns en ny chans att se den.

 

Lunana; A Yak in the Classrom (en jak i klassrummet) handlar om den unge bhutanesen Ugyen som är nyutexaminerad lärare och måste då stå till statens förfogande under fem år. Han vill egentligen bli sångare och göra karriär i Australien. Som straff placeras han då i vad som beskrivs som världens mest isolerade skola.

Ugyen tvingas att bo i en by som ligger på en glaciär, en veckas vandring från närmaste väg. Han finner sig till rätta och fäster sig vid byborna. Filmen ger tillfälle att se den vackra naturen, få en bild av folklivet och att höra språket dzongkha talas. Filmen har regisserats av Pawo Choyning Dorji som fått ta emot priser, bland annat vid Londons filmfestival.

I en intervju i London berättade han bland annat att han ville spegla en annan sida av Bhutan, som givetvis inte enbart är det lyckans rike det ofta utmålas som. När filmen spelades in i den avlägsna bergsbyn i Himalaya fanns bara en begränsad mängd elenergi att tillgå, som alstrades av solpaneler. Biljetterna till de tre föreställningarna i Göteborg har sålt slut.

 

I dokumentären Shut Up Sona skildras sångstjärnan Sona Mohapatra som tar strid mot det mansdominerade musik- och medieetablissemanget i Indien. Filmen visar såväl Sonas politiska kamp som kvinnorättsrörelsen i Indien. Enligt filmprogrammet utvecklas en varm och stödjande relation mellan filmaren Deepti Gupta och Sona.

 

Även filmen Just Like That behandlar kvinnors situation i det patriarkala indiska samhället. Hinduiska kvinnor som blir änkor förväntas göra avkall på alla jordiska nöjen. Filmens huvudkaraktär Mohini blir änka efter 50 års äktenskap. Hon bryter mot konventionerna, går till skönhetssalonger, njuter av glass och får fritidsintressen.

Det ses som problematiskt av familjen. Hindunationalister, som håller hårt på de djupt rotade traditionerna, har stort inflytande i det indiska samhället.

Filmaren Mariam Ghanis har gjort en dokumentär om Afghanistans ofärdiga filmhistoria. Under 80-talets kommunistiska styre förstördes många filmer. Här visas restaurerade klipp och intervjuer med regissörer som överlevde de svåra åren. What We Left Unfinished har internationell premiär i Göteborg.

Ai Weiwei, konstnär i exil från Kina, har tagit sig an flyktingkrisens Europa. Ämnet har hamnat i medieskugga men för människorna som berörs är det en bister verklighet som mötre dem i Europa. I sin färska dokumentär The Rest från 2019 möter Weiwei flyktingar från Syrien, Afghanistan och länder i Afrika som fastnat i Frankrike, Italien eller Grekland.

Alla som mött flyktingar vet vilka utmaningar de ställs inför. Mindre lyckligt lottade medmänniskor på flykt i världen har inga garantier för att nå säkerhet. Weiwei har klippt ner 900 timmar till 79 minuter. Med sitt budskap om medmänsklighet visar filmen hur mänskliga rättigheter satts på undantag i Europa.

 

Göteborgs filmfestival – Sydasiens urval

Följ länkarna för att se aktuell tillgång på biljetter och en presentation av respektive film (öppnas i nytt fönster). Nedan listas återstående visningar vid artikelns publicering.

Cinema Pameer
Torsdag 30 januari kl 18, Biopalatset 10
Fredag 31 januari kl 14:30, Haga 1
Lördag 1 februari kl 10, Göta 1

The Swallows of Kabul
Onsdag 29 januari , kl 10:30, Biopalatset

Lunana: A Yak in the Classroom
Söndag 2 februari kl 17, Frölunda kulturhus (slutsåld)

Shut up Sona
Lördag 1 februari, Göta 2
Söndag 2 februari kl 12:30, Aftonstjärnan

Just Like That
tisdag 28 januari kl 17, Biopalatset 8
Onsdag 29 januari kl 16:45, Biopalatset 2
Fredag 31 januari kl 10:00, Bio Roy
Lördag 1 februari kl 21:00, Biopalatset 1

What We Left Unfinished
Onsdag 29 januari kl 10:30, Göta 1
Fredag 31 januari, kl 17:30

The Rest
Onsdag 29 januari kl 17:30, Handels
Lördag 1 februari kl 12:00, Handels

(Sökningar på länderna Sri Lanka, Maldiverna, Nepal, Pakistan och Bangladesh gav inget resultat i programmet för 2020.)

Johan Mikaelsson

Johan Mikaelsson är sedan 2020 redaktör för Sydasien. Johan är frilansjournalist och har skrivit och gjort dokumentärfilm om Sri Lanka med särskilt fokus på mänskliga rättigheter. Hans bok ”När de dödar journalister – En personlig skildring av Sri Lanka”, släpptes 2015. Johan började skriva för Sydasien 1997.