Slidegitarristen Manish Pingle tar ton i Göteborg i veckan

Manish Pingle Indian slideguitar
Manish Pingle med sin slidegitarr som har två lager med totalt 21 strängar. Med en specialbyggd slide glider han ljudlöst över strängarna. Foto: Abhishek Thaker
Beräknad lästid 5 minuter

Den 28 april påbörjar Manish Pingle en turné i Norden och Europa med en spelning i Göteborg. Han spelar indisk klassisk musik på slidegitarr, ett modernt inslag i den indiska musiken. Han är klassiskt skolad av sitarmästaren Ustad Shahid Parvez, men vill  tillföra något nytt till genren, berättar han för Sydasien.

Manish Pingles konserter är improviserade och håller sig till den indiska traditionen inom musiken. Även om han använder den moderna gitarren är den modifierad för att kunna hantera de indiska mikrotonerna och låter fortfarande som en sitar eller sarod. Hans musik har en fyllig och hypnotisk ljudbild.

Under turnén spelar han med musiker baserade i Sverige, två olika tabla-spelare, Suranjana Ghosh och Sebastian Åberg, samt en kora-spelare, Lamine Cissokho. Kora är ett västafrikanskt stränginstrument som liknar en harpa.

Detta blir Pingles första utlandsturné sedan pandemin startade, och han ser fram emot att komma till Sverige igen. I mars 2020 besökte han Singapore och Malaysia, och fann sig efter enbart tre dagar i den första vågen av pandemins nedstängningar. Sedan dess har han spelat i Indien när så har tillåtits, digitala konserter, studioinspelningar och tagit sig mer tid att undervisa i gitarrspel online.

– Nu börjar det bli mer och mer normalt i Indien och jag kan spela inför publik igen, Manish Pingle i en intervju med Sydasien.

Han ser fram emot att återvända till Sverige där han har turnerat ett flertal gånger tidigare. Han berättar om ett speciellt minne från Ramsele i Ångermanland, där han spelade under en av turnéerna. Det blev en stor upplevelse då en majoritet av den lilla ortens befolkning kom för att lyssna.

Pingle berättar om hur han i princip fick prata med alla ortens invånare efter konserten. Han är inbjuden att spela i Ramsele igen på denna turné, men det intensiva spelschemat tillåter inte så nordliga utflykter.

– Jag har sett mer av Sverige än de flesta svenskar, och jag trivs väldigt bra i Norden. Det är vackert och alla är trevliga och pratar engelska, vilket förenklar saker och ting, berättar Pingle.

Vårens turné tar honom bland annat till Ale, Borgholm Nässjö och Sala.

Vårens turné tar honom till storstäderna men även en rad mindre städer som till exempel Ale, Borgholm, Nässjö och Sala. Förutom Sverige, Norge och Danmark gör han några spelningar i Schweiz och Frankrike innan han återvänder till sitt hem i Mumbai.

New Continents Lamine Cissokho Manish Pingle
Skivan New Continents av Lamine Cissokho och Manish Pingle. Omslag: Sing a song fighter

Under första halvan av turnén spelar Pingle med kora-spelaren Lamine Cissokho. De har tillsammans spelat in en skiva på det svenska skivbolaget Sing a Song Fighter. Pingle och Cissokho, som är baserad i Kalmar, blev introducerade för varandra när Pingle besökte Sverige senast och gick in i studion tillsammans.

Pingle hade även den gången ett hektiskt spelschema och de hade bara tid för en dag i studion. Åtta timmar senare hade de dock spelat in de sex spår som blev albumet New Continents, turnén fortsatte och skivan släpptes 2019. De spelade några konserter i samband med släppet, men nu är det äntligen dags igen.

Pingle är den andra generationens gitarrspelare inom den klassiska indiska musiken. Hans gitarr har två lager med totalt 21 strängar, tretton strängar i det undre lagret och åtta i det övre. Det krävs för att skapa den resonans eller taraf som är så vanlig i den indiska musiken.

Dessutom använder han en specialgjord slide, bygg speciellt åt honom av en engelsk instrumentmakare, som glider ljudlöst på strängarna så att varje not får ljuda ut utan att störas av sliden.

Ombyggd gitarr och specialgjord slide

För mina ovana öron låter det mycket likt sitar, men han vill inte härma sitaren utan vill att slidegitarren ska tillföra något nytt i den indiska musiken.

– Det låter liknande, men alla de olika instrumenten har unika kvalitéer och det går att skapa olika ljud med varje instrument. Men i grunden är jag skolad av sitarmästare, så det påminner om sitar.

Han berättar om hur han ofta måste tänka om när han ska spela i Norden på grund av ljuset. Olika ragas spelas på olika tider på dygnet indelade i tretimmarsintervaller. Klockan sex till nio har en stämning, nio till tolv har en annan känsla och så vidare. En morgonraga är mer finstämd och spirituell, och en kvällsraga, som spelas i den glödande solnedgången, är mer eldig och romantisk.

– Även om de innehåller samma noter, så låter de annorlunda olika tider på dygnet, då musikern tar sig an tonerna på olika sätt beroende på vilken tid på dygnet det är, enligt Pingle.

Stämningen och känslorna som uppstår under morgonen eller kvällen tar sig uttryck i mikrotonerna. Det innebär att i det nordiska ljuset passar inte alltid en kvällsraga på kvällen, om våren och sommaren är det för ljust och då kan en eftermiddagsraga vara mer passande.

Att spela med någon som inte spelar raga går bra ändå berättar Pingle, enligt honom handlar det om att lyssna på varandra. En annan utmaning är att indiska musiker inte byter skala under sina konserter.

– Men när man lär sig varandras spelstil och melodin så brukar det går bra.

Annars ser Pingle det intensiva spelschemat som den största utmaningen, men det innebär att fler får njuta av musiken. Och det är ju tur för publiken.

 


Läs mer | Manish Pingles spelschema Norden och Europa

  • 28 april Göteborg – Rollin’ Bistros Gamlestan
  • 29 april Ale – Kulturrum, Nödinge
  • 1 maj Fredrikshamn – Maskinhallen, Danmark
  • 3 maj Malmö – Moriska Paviljongen / Mixmusik
  • 6 maj  Oslo – Cafeteatret / Nordic Black Theatre, Norge
  • 7 maj Bergen – Café Sanna, Norge
  • 8 maj Teatre Tre, Stockholm
  • 10 maj Kalmar – Soppteatern
  • 11 maj Nässjö – Sörängens fokhögskola
  • 12 maj Stenungsund – Fregatten
  • 13 maj Kalmar – Arbygården
  • 14 maj Öland – Borgholms bio
  • 15 maj Växjö – Kafé de Luxe
  • 17 maj Uddevalla – Bohusläns museum
  • 18 maj Stockholm – Sangeet sabha
  • 19 maj Stockholm – Music workshop Stockholm
  • 19 maj Sala – Folkets hus
  • 20 maj Norsborg – Folkets Hus Hallunda
  • 21 maj Flawil, Schweiz
  • 22 maj Zürich, Schweiz – Reitberg Museum
  • 24 maj Genève, Schweiz – Bongo Joe Records
  • 27 maj Toulouse Frankrike – Bibliotheque`du Petrimoine
  • 28 maj Pibrac, Frankrike – House concert (26 rue de Bouconne 31820)
  • 29 maj Pibrac, Frankrike – House concert (26 rue de Bouconne 31820)

Läs mer | Om indisk musik

Transcendentala indiska fioler i ny samling

Henrik Schedin

Henrik Schedin är skribent och var redaktör för Sydasien 2020-2022. Hans fokusområde är sociala rörelser i Nepal och han har rest till Nepal regelbundet sedan 2012. Henrik har en magisterexamen i globala studier från Göteborgs universitet och har en bakgrund i antropologi och utvecklingsstudier.