Modernitet möter tradition i dansarnas delikata rörelser

Rama
Rama Foto: Privat
Beräknad lästid 3 minuter

Indisk klassisk dans i fusion med moderna tidens historier. Klassisk indisk dans influeras allt mer av sin samtid. Bharata Natyam och Kathak är klassiska indiska dansformer, där dansrörelserna är traditionellt styrda. New Yorkbaserade Parul Shah och Delhibaserade Rama Vaidyanathan väljer att mixa det klassiska med det moderna och tar upp samtida teman som miljöfrågan i sina dansföreställningar.

”Rama is a unique blend of Tradition and Innovation” – så beskrevs danserskan Rama Vaidyanathan av Femina 2003. Rama har uppträtt i 25 år och är en av Indiens ledande Bharata Natyam dansare. Rama kombinerar en danstradition hon är skolad inom med en egen individuell tolkning. Rama förklarar på sin webbplats att hon ser dansare som betydligt mer än ett yrke, hon ser i sin konstform möjligheten att uttrycka sig och belysa samtida problem.

Rama är skolad av den legendariske dansläraren Yamini Krishnamurty. Hon har även dansat för Saroja Vaidyanathan som grundade det kulturella institutet Ganesa Natyalaya. Idag är Rama direktör för Ganesa Natyalaya i Delhi där hon undervisar på masternivå. Hon har vunnit flera prestigefyllda priser för sin dans och koreografi.

Bharata Natyam är Indiens nationaldans och en av landets äldsta dansformer. Bharata Natyam kommer från orden Bhava som betyder uttryck, Raga som betyder musik, Tala som betyder rytm och Natya som betyder klassisk musik. Dansformen kommer ursprungligen från den sydindiska delstaten Tamil Nadu.

Bland de dansföreställningar som Rama har koreograferat finns “Brahma-Jala-Dhara”, vilken är en hyllning till den heliga floden Ganges. Ganges har sedan tidernas begynnelse varit en symbol för Indien och den heliga flodgudinnan har givit liv och rent vatten till generationer. Ramas tolkning är en gestaltning av hur Ganges mår idag, efter decennier av föroreningar ropar floden nu på hjälp. Rama porträtterar floden Ganges nu och då i föreställningen.

En annan dansföreställning av Rama är ”I know so I am” som är en unik sammansättning av konst och uttryck. Baserad på klassisk Bharata Natyamdans tar föreställningen upp de samtida problemen med sexualupplysning och rättigheter till denna kunskap. I föreställningen blandas dans med poesi, under dansföreställningen läses poetiska verser på temat upp och dansen illustrerar i sin tur budskapet.

Parul och hennes kärlek till Kathak. En annan innovativ klassisk dansare med rötter i Indien är Parul Shah. Parul har MA i dans från Colombia University och har dansat den klassiska indiska dansen Kathak i 18 år. Hon är skolad av koreografen Ms Padmashree Kudini Lakhia på Kadbamd Centre for Dance and Music i Ahmedabad, Indien. Parul utmanar rådande sterotyper om indiska klassiska danser och gör att den traditionella Kathak känns ny och modern.

Idag är Parul lärare för akademin Parul Shah Dance Company, baserat i New York. I dansstudion i Tibeca mottar hon elever från hela världen som är villiga att utmanas och låta kroppens rörelser mötas i en fusion av modernitet och traditionell indisk dans.

Kathak är en klassisk nordindisk dans från Uttar Pradesh daterad så långt som 1550 f.k. Dansarna, Kathakas, reste Indien runt för att sprida mytologiska berättelser genom sin dansform. Kathak är ett sanskritord som betyder berättelse, så katthaka betyder ”den som berättar” och syftar till att dansarna illustrerade, återberättade mytologiska historier.

På sin webbplats förespråkar Parul en kulturell medvetenhet och ett multikulturellt perspektiv i sin konstutövning. Hennes öppna förhållningssätt till indisk klassisk dans kan definieras som en multikulturell konstform som hjälper människor att mötas över gränser. Hon har turnerat runtom i Indien och USA med sina danselever. Parul har uppträtt i en mängd olika sammanhang bl a i en musikvideo tillsammans med det brittiska triphop bandet Massive Attack.

Sammanfattningsvis så har den klassiska indiska dansen på senare år utmanats och utvecklas till att innefatta något nytt och fräscht. Dansformerna övervinner kulturella gränser och fogas in i den multikulturella smältdegeln som modern tid består av. Den traditionella dansen har växt, den moderniserar sig och turnerar världen över. Ett multikulturellt perspektiv frodas i Paruls dansstudio i New Yorks coola kvarter Tribeca. Ett annat exempel en är Ramas dansföreställning ”I know so I am” som med klassisk danstradition för ut det aktuella budskapet om sex och samlevnad. Tradition och modernitet går hand i hand i 2000-talets Indien och över landets gränser.

Print Friendly, PDF & Email
Johanna Sommansson

Johanna Sommansson var redaktör för Sydasien 2010–2019. Indolog i botten, med BA i Indologi och en MSc i Socialantropologi med flertalet fältarbeten i Indien, Sri Lanka och Nepal. Johanna brinner för mänskliga rättigheter specifikt funktionsrättsfrågor, jämställdhetsfrågor och HBTQIA++ frågor i Sydasien och i Sverige.