K.S. Komireddi gör en mörk sammanfattning av Indiens moderna historia och ger sin bild av varför den nuvarande premiärministern och hindunationalismen har lyckats koppla grepp om Indien. ”En blodig historieskrivning som man sällan ser, och en stark kritik av Modi”, skriver Henrik Schedin.
Bokens titel kan översättas till Illvillig republik, vilket anspelar på det postkoloniala Indiens ovilja att hålla ihop och den ondska som skapats ur detta. I alla fall om man ska tro Komireddi. Han skriver om hur religiösa motsättningar har härjat i landets förkoloniala och postkoloniala historia, och hur detta har hanterats mer eller mindre dåligt av landets ledning. Komireddi utgår från Indiens självbild som en sekulär stat, och avfyrar kritik åt alla håll.
Kapitelnamnen skyltar om att Komireddi har en mörk syn på Indiens historia. För att nämna några exempel, så heter första kapitlet ”Erosion”, tredje ”Decadence”, sjätte ”Chaos” och sista ”Disunion”. Republiken började i söndring och har nu kommit fram till upplösning.
Republiken började i söndring och har nu kommit fram till upplösning.
Komireddi försvarar och upphöjer däremot kongresspartiets sekulära ideal, men menar att idealen är byggda på lögner och en falsk historieskrivning. Författaren hävdar att Indien alltid har försökt leva sekulärt men har aldrig lyckats.
Enligt författaren har det religiösa våldet alltid funnits där, men eskalerat sedan BJP fick makten. Landets nuvarande form skapades ur religiösa motsättningar. Delningen av Indien som skapade det muslimska Pakistan och, beroende på vem man frågar, det sekulära eller hinduiska Indien. Ett nationellt trauma som ledde till religiöst våld på båda sidor gränsen och som fortfarande behandlas genom konflikten i Kashmir.
Sikher fick sin beskärda del av förföljelse under Indira Gandhis våldsamma styre, vilket ledde till att hennes sikhiska livvakt mördade henne. Detta kulminerade i en pogrom efter mordet där sikhiska män mördades och kvinnor våldtogs på öppen gata. Den senaste tiden har dock våldet återigen riktats mot den muslimska minoriteten.
Dessa spänningar som har växt genom historien har BJP och Narendra Modi utnyttjat enligt Komireddi, och Modi har under sin tid som premiärminister lyckats vända de flesta motgångar till sin egen fördel och skapat en skara följare som inte sviker honom.
Komireddi beskriver också hur Modi har monterat ner demokratin. Bland annat genom att tillsätta BJP-vänliga personer i annars autonoma institutioner och dragit ner på stöd till universitet som är muslimska eller regeringskritiska.
BJP-kritiska journalister utsätts även för påtryckningar och anklagas för orelaterade brott för att tysta ner dom. Journalister som är populära och har höga tittarsiffror, men som uttalar sig kritiskt om landets ledning, har fått sparken utan anledning. Det har lett till att Indien 2020 har ramlat långt ner i World Press Freedom Index (Reportrar utan gränser).
Boken målar som sagt upp en mörk bild av Indiens historia och nutid, och lämnar läsaren med lite hopp om en ljusare framtid. Däremot skapar den en större förståelse för vad som sker i dagens Indien och varför. De ständiga motsättningarna som har skapat en osäkerhet som enkelt kunde anammas av ett nationalistiskt parti och skapa en politisk kultur och rörelse kring hinduismen.
Jag läste boken samtidigt som våldet kring den nya medborgarlagen blev värre och värre. Det var en skrämmande tid och det var nästan som om bokens scener spelades upp för mig i realtid. Historien återupprepas sannerligen. Det har varit obehagligt att följa, men verkligheten har också ingivit hopp. Det finns ett motstånd mot söndringen och det finns en samhörighet över de religiösa gränserna, trots allt.
En nedmontering av världens största demokrati vore förödande. Nu kanske man inte ska köpa Komireddis argument rakt av, men helt klart har Indien en våldsam historia och den senaste tidens utveckling tyder inte på någon förändring. Våldet mot muslimer och åtstramningarna i Kashmir pekar helt klart på att muslimer kommer att drabbas igen.
Det är svårt att ta in allt som har hänt i Indien sedan december. Protester och våld har avlöst varandra och det ena har lett till det andra. Protesterna vid Shahen Bagh i Delhi upplöstes nyligen på grund av pandemin som sveper över världen. Kommer ilskan över de nya medborgarskapslagarna finnas kvar efter virusets tid?
I dessa tider när covid-19 terroriserar vår värld, är det också viktigt att minnas att det även finns politiska kamper, inte bara medicinska. Demokratiska rättigheter, oavsett etnisk eller religiös tillhörighet måste bibehållas, och om det är något historien har lärt oss så är det att vi aktivt måste bibehålla de rättigheterna. Demokrati är inte statiskt, utan en process som skapas från dag till dag.
Malevolent Republic – A Short History of the New India
K.S. Komireddi
Hurst & Company, London 2019
257 sidor