Dayanita Singhs motstånd till det statiska

Fotografen Dayanita Singh är Hasselbladpristagare 2022
Fotografen Dayanita Singh får ta emot Hasselbladpriset i Göteborg i helgen. Foto: Johan Mikaelsson
Beräknad lästid 3 minuter

Vinnaren av årets Hasselbladpris är  Dayanita Singh. En röd tråd i utställningen på Hasselblad Center i Göteborg är arkiven och viljan att bevara. Redaktörerna Johan Mikaelsson och Henrik Schedin har varit på förhandsvisning med den indiska fotografen.

Arkivet har stor betydelse i Singhs konstnärskap, utställningen på Hasselblad Center har också döpts till Sea of Files. Utställningen utgörs av flera olika serier och de flesta återkommer till just arkivet. Hon har besökt många av dem runt om i Indien och det går inte att undgå hennes entusiasm för dem när hon berättar om sin konst.

Fotografierna fylls av pappershögar, buntar och bokhyllor, ett dokumenterande av dokumentationen som aldrig tar slut. Indiens myllrande arkiv med till synes oordning är fängslande att betrakta, och genom Singhs lins blir de ännu mer levande. Konsten att bevara vår kunskap och historia är det som verkar fascinera henne och hon likställer dem ofta med ett museum som på samma sätt bevarar vår kultur och minnen.

Med en ”Pothi Box” kan bilder visas och förmedlas. Foto: Johan Mikaelsson

Den enda serien i färg är en vägg med fotografier av pappersbuntar inlindade i rött tyg. De är inlindade för att samla och skydda pappret och den röda färgen skrämmer bort insekter. Med tiden har den röda färgen blekts och det skapas mönster, och med olika knutar blir varje bunt ett vackert och levande objekt.

Det är inte bara själva fotografierna som är unikt med Singhs konst, det är också sättet hon presenterar sina verk som är speciellt. Hon vill motverka allt statiskt. I stället för ramar hänger små lådor på väggarna, och i lådorna finns flera olika fotografier och ramens innehåll kan således bytas ut. Vilket hon också uppmanar curatorer att göra medan utställningen pågår, hon vill inte att en återkommande besökare ska få se samma hängning igen.

I en snillrik konstruktion med gångjärn byggs ramar ihop och placeras som klossar. Bilderna i klassiskt kvadratiskt bildformat för Hasselblads mellanformatskameror (film, 6×6 cm). Foto: Johan Mikaelsson

Hon har också skapat flera olika mobila sätt att visa fotografierna. Miniatyrmuseum i bokform som kan vecklas ut som ett dragspel och bilda en utställning var som helst. Flyttbara pelare där fotografierna kan byta plats och ordning. En jacka med fickor för ovannämnda dragspelsböcker, så att hon själv blir ett museum. Det är påhittigt och gör det möjligt för hennes konst att flytta ut från den institutionella museiverksamheten.

Dayanita Singh
Daynaita Singh med sitt portabla museum. Foto: Johan Mikaelsson

Fotografiets stillbilder och statiska natur får inte plats i Singhs konstnärskap, hon verkar kämpa mot att fastna i fotograferingens negativa begränsningar. Det är bara motivet som får fastna på själva fotot, allt annat måste vara dynamiskt.

På samma sätt låter hon sina statiska motiv fyllas med rörelse. Travarna av papper i arkiven blir böljande och skapar vågmönster blir det mycket rörelse i fotografierna även fast allt är stilla vid kamerans avtryck. Det är trollbindande och fascinerande att titta på alla dessa arkiv och det är kul när pappershögar och överbelamrade bokhyllor blir intressanta.

 

Läs mer | Hasselbladpristagare

Hasselbladpriset delas ut av Hasselbladstiftelsen, läs mer om pristagarna från 1980 till i år.

Utställningen med pristagaren Dayanita Singhs bilder kan ses i Hasselblad Center som är inrymt i Göteborgs konstmuseum från den 15 oktober 2022 till den 22 januari 2023. Foto: Johan Mikaelsson
Henrik Schedin

Henrik Schedin är skribent och var redaktör för Sydasien 2020-2022. Hans fokusområde är sociala rörelser i Nepal och han har rest till Nepal regelbundet sedan 2012. Henrik har en magisterexamen i globala studier från Göteborgs universitet och har en bakgrund i antropologi och utvecklingsstudier.