Kyssprotester väcker våldsamt motstånd


Foto:

Kyssarna var väntade och utdelades till slut, som en följd av att moraliska medborgargarden attackerat par i delstaten Kerala i Indien. På senare tid har flera fall av moralpoliser uppmärksammats i Indien. Det handlar om personer som själva utnämnt sig till väktare av den indiska kulturen. Enligt deras tolkning av den indiska kulturen är det tillåtet att misshandla unga människor.

Medlemmarna i de här grupperna representerar alla politiska och religiösa inriktningar. Från de militanta hinduhögern med Bajrang Dal, Shiv Sena och Bharatiya Janata Yuva Morcha till muslimska grupper som sunnimuslimska ungdomsförbundet Samastha Kerala Sunni Yuvajana Samgham och det muslimska politiska partiet Social Democratic Party of India (SDPI).

I oktober 2014 hittade unga människor i Indien ett unikt sätt att bemöta moralpolisernas ingripanden och gjorde kyssandet till protest i aktionen Kiss of Love.

Hysteriska medborgargarden. Flera fall av moralpolisiärt agerande uppdagades år 2009 i samband med att kvinnor på en pub blev slagna av Hindutva-gruppen Sri Ram Sene för att de befann sig på platsen.

Att agera moralpolis är illegalt i Indien, men det är inte något som hindrar extremistgrupper från att fortsätta driva sin ortodoxa mentalitet. Det har förekommit många fall där par har attackerats av religiösa och politiska grupper för att de kyssts, kramats eller hållit hand.

Polisen tar medborgargardenas parti och skyddar inte paren. Polisens vanliga reaktion är att titta åt ett annat håll eller delta i medborgargardenas misshandel av de unga par som vågar uttrycka sin ömhet offentligt.

Saker ställdes på sin spets när Kongress-ägda Jaihind TV i oktober 2014 sände ett program där det påstods försiggå omoraliska aktiviteter på Cafe Downtown i Kozhikode, Kerala. Dessa ”omoraliska aktiviteter” innefattade bland annat att par höll hand. Inom några timmar hade restaurangen attackerats av arbetare från Bharatiya Janata Yuva Morcha, ungdomsgrenen av BJP.

Väktare av den indiska moralen och kulturen är mest bekymrade över de hånglande paren. De uttrycker sina åsikter med ett vulgärt och kränkande språk i kommentarsfälten till nyheter om händelsen. Kommentarerna belyser i huvudsak deras rädsla för att om par tillåts kyssa offentligt idag, så kommer det sluta med att de har sex offentligt imorgon.

Dessutom riktas verbal misshandel mot alla som talar till fördel för eller skriver en kommentar som stödjer människors rätt att kyssas offentligt. Organisatörerna för demonstrationer som Kiss of Love kallas kulturlösa och skamlösa, eftersom det enligt väktarna av den indiska moralen bara är konservativa indier som har kultur och resten av världen bebos av skamlösa människor.

Intressant nog gör de här grupperna inga ansträngningar att tackla andra problem i Indien, så som avsaknaden på offentlig sanitet och hälsovård, ökande antal fall av våldtäkter och sexuella trakasserier, så kallad eve-teasing, eftersom de kräver ett större åtagande än att klå upp hjälplösa par. Dessutom svarar inte de här grupperna på frågan: Om kyssande är en så dålig sak, varför har då indiska tempel statyer som kysser varandra och har sex?

Rätten att kyssas. Det indiska domstolsväsendet på högre nivåer har inte enhetligt behandlat offentligt kyssande som illegalt. I det rätta sammanhanget, uttryckt olika i olika domar, har det setts som ett uttryck för kärlek, ett uttryck för kärlek och medkänsla och dess gestaltning har setts som försvarbar. Det som saknas i alla dessa fall är tendensen att förutsätta att varje kyss ger uttryck för sexualitet och att det alltid är något obscent att ge sig hän åt denna handling offentligt.

Kiss of Love-demonstranter, ledda av kortfilmsproducenten Rahul Pasupalan, organiserade en aktion vid Marine Drive den 2 november i Kochi, där de samlades för att kyssas offentligt. Det här gjordes i huvudsak för att säkerställa rätten att kyssas men också som en markering mot dem som attackerat par i Kozhikode. Aktivister från hela Kerala beslutade sig för att delta i protesten.

Som väntat dök även konservativa hinduistiska och islamistiska grupper upp för att avbryta händelsen och få lite gratis publicitet för sina organisationer.

En fredlig marsch planerades från campus vid Ernakulam Law College till mötesplatsen. Under tiden tog polisen runt 50 Kiss of Love-aktivister i förvar i förebyggande syfte med hänvisning till frågor kring lag och ordning. Olika religiösa och politiska grupper samlades också på demonstrationsplatsen för att fysiskt förhindra aktivisterna från att kyssas och kramas offentligt.

Polisen försökte inte stoppa motdemonstranter, inklusive medlemmar från Shiv Sena, SDPI och Bajrang Dal, från att ta sig in på demonstrationsplatsen. Detta även om många av Shiv Sainikerna var beväpnade med käppar för att attackera och med våld få bort Kiss of Love-demontranterna. Flera åskådare som bara hade kommit för att titta på andra människor som kysser varandra, blev också misshandlade av polisen.

Skådespelaren Mohanlal, som är en av få kändisar som uttryckt sig mot de moraliska medborgargardena, beskriver efterspelet på sin blogg. Han skriver:

”Det kunde inte skyllas för om du trott att det pågick ett upplopp i Kochi den dagen – En oregerlig mobb, poliser som gick till attack med batonger, tårgas, arresteringar, frenetiska analyser på TV – Allt för vad? Allt för rätten för två människor som tycker om varandra att kyssas offentligt under ömsesidigt samtycke.”)

I Kerala har vi fortfarande en medeltida och perverterad attityd till relationer mellan män och kvinnor. Tänk på de illdåd vi begår under moralens fana – Vi genomsöker restauranger. Vi binder fast människor vid träd och slår ihjäl dem. Vi skickar inhyrda kriminella ligor för att mörda par som vi inte godkänner. Det är inte helt olikt de urtida hedersmord som fortfarande sker i vissa avlägsna nordindiska byar – trotsiga par som anses vara opassande för varandra på grund av kast eller finansiella skillnader mördas kallblodigt under beskydd av Khap Panchayats (kastråd).

Vi skulle kunna rationalisera varför sådan ondska fortlever i ett outbildat samhälle, men i ett samhälle som inte slösar bort någon möjlighet att vifta med 100 procent läs- och skrivkunnighetsetiketten, är sådana perverterade handlingar av moralpoliser skamliga och oförlåtliga.”

Fler kyssar, mer trubbel. Kiss of Love-protesten gav bränsle åt sociala medier och bilder av unga par som blivit slagna och arresterade medan de kysstes spred sig till andra delar av landet. Stödet vällde in från Bombay, Delhi och Bangalore. En annan demonstration hölls den 30 november i Bangalore, men Bangalore-polisen nekade den tillstånd med hänvisning till lag- och ordningsfrågor.

Men Kiss of Love-demonstranterna har redan uppnått sitt mål genom att visa sin protest mot moralisk fascism och få publicitet för aktionen. Fler protester planeras och de kommer återigen att utföras under våldsamt motstånd. Under tiden är polisens sätt att skydda demonstranterna att ta dem i förvar medan våldsamma moraliska medborgargarden strövar omkring fritt.

Det är ytterst osannolikt att sådana attityder kommer att förändras i en nära framtid, men Kiss of Love-protesterna har lyckats slå an en nerv i det indiska samhället och har fört fram frågan: Att sätta unga par i fängelse för att de kysser varandra – är det en del av den indiska kulturen?

Översättning: Teresia Borgman

Rohit Bhatia
Rohit Bhatia

Rohit Bhatia är journalist och frilansskribent, född och uppvuxen i Bombay (Mumbai) där han arbetat som reporter för olika journaler och dagstidningar. Han har MA i Engelsk Litteratur. Hans arbete har publicerats i Indien, Australien och Europa. Hans huvudsakliga ämnen är indisk politik, klimat och alternativ kultur.

Inga kommentarer än.

Kommentarer är avstängda.