Takfiri state – roten till den globala extremismen

Talesmannen för Tehrik-e-Taliban Swat Haji Muslim Khan ger en intervju för APP. Tehrik e Taliban Pakistan (TTP) är en militant gruppering som bildades 2007 för att förena oppositionen mot Pakistans militärstyre. Det viktigaste målet för TTP är att genomföra en strikt tolkning av sharia över hela Pakistan. TTP håller nära kontakt med ledarna i Al-Qaida..APP foto Ammad Waheed.

Talesmannen för Tehrik-e-Taliban Swat Haji Muslim Khan ger en intervju för APP. Tehrik e Taliban Pakistan (TTP) är en militant gruppering som bildades 2007 för att förena oppositionen mot Pakistans militärstyre. Det viktigaste målet för TTP är att genomföra en strikt tolkning av sharia över hela Pakistan. TTP håller nära kontakt med ledarna i Al-Qaida.
Foto: © APP Ammad Waheed.

Ordet takfiri är kopplat till Daesh/ISIL eller ISIS, och takfirism är hårt knutet till wahhabism, den officiella religionen i Saudiarabien. Inom takfirism anser man att “det spelar ingen roll om du är shiit, sunni, arab, kurd, kristen eller yazidier i Irak eller Syrien: så länge som du inte tror på att terroristsammanslutningen inte är den legitima härskaren över världen är du kafir, det vill säga icke-Muslim, och ska dö.

Takfiriernas mål är att skapa skräck i världen, och om du inte tror på takfirism och det regelverk som styr det har du ingen rätt att leva. Den stora, tunga frågan blir då naturligtvis: vem ger dem rätt att definiera och bestämma vem som är muslim och vem som inte är det, och varför man har rätt att döda den som inte är det.

I Pakistan finns Tehrik e Taliban Pakistan (TTP) en militant gruppering som jag vill hävda, till stor uträckning följer takfirismen. Experter på terrorism i Pakistan tror att framgångarna för takfiri Daesh spelar en stor roll som inspiration i ett land där det finns hundratals terrorister med kopplingar till Al-Qaida och talibanerna verkar som jihadister.

Varje religion i världen lär ut tänkandet om humanitet och mänskliga rättigheter. Att tro och leva enligt den egna religionen är en grundläggande mänsklig rättighet.

Men extremisterna tror att de har rätt att döda icke-muslimer, och att de genom att göra det kommer till himlen. TTP/ISIS/IS/Daesh/Takfiri är alla extremister, och skjuter och dödar människor i självmordsattacker för den egna, illasinnade ideologin.

Barnen i Pakistan skall läras i madrassas. De militanta grupperingarna utnyttjar unga barn från byarna på landet i Pakistan och låter dem gå i religiösa skolor, så kallade deeni madarass. Föräldrarna till barnen får lite pengar och mat och kläder för att de ska låta barnen gå i skolorna. Barnen förstår inget av koranen, den heliga boken, men de tvingas memorera hela boken och enbart lyssna till den så kallade religiösa ledaren, mullan, som i sin tur tolkar koranen som han eller gruppen runt honom vill. Det har till och med funnits barn i dessa skolor som kedjats fast.

De religiösa skolorna utgör en utmärkt grogrund för terrorister i Pakistan. Även i andra länder än Pakistan använder de militanta grupperingarna olika taktiker och rekryterar sårbara och påverkbara unga muslimer, frustrerade av den västerländska världen, och hjärntvättar dem, använder dem till självmordsattacker och dödar oskyldiga vuxna och barn.

Den 16 december 2014 är en av de mörkaste dagarna i Pakistans historia. Den dagen klev sju beväpnade män in i en av arméns skolor i Peshawar, den nordvästra provinsen i Pakistan, och öppnade eld mot elever och personal.Denna skola var inte me madrassa, och just därför blev den måltavla. De sju attentatsmännen tillhörde extremistorganisationen Tehrik e Taliban, och mördade 141 människor, av dem 132 skolbarn i åldrarna åtta till arton.

Frågan är vad barnen var skyldiga till, barn ännu inte visste något om meningen med liv och död? Och deras mödrar, som skickat barnen till skolan för att de skulle få kunskap och utbildning, och sedan aldrig fick se dem mer i livet?

Det var inte första gången islamistiska extremister hade en skola som mål. Enligt en rapport har det genomförts minst 838 attacker på skolor i Pakistan under åren 2009 till 2012, fler än i något annat land. Hundratals skolor i den nordvästra delen av landet har förstörts.

Under en annan ohygglig attack, den 20 januari 2016, mördades 40 människor på universitetet i Bacha Khan i Charsada, 100 km nordväst om Pakistans huvudstad. Många av de döda var studenter. Dessutom dödades kemiprofessorn dr Syed Hamid Hussain.

Från officiellt håll ansåg man så sent som 2016 att Daesh inte fanns i Pakistan, men militära källor och lokala media har bekräftat att en delegation på tre IS-medlemmar anlände till Pakistan från Syrien strax innan attacken mot arméskolan i Peshawar den 16 december.

Vilka är då Tehrik e Taliban (TTP)? Tehrik e Taliban Pakistan (TTP) är en militant gruppering som bildades 2007 för att förena oppositionen mot Pakistans militärstyre. Det viktigaste målet för TTP är att genomföra en strikt tolkning av sharia över hela Pakistan. TTP håller nära kontakt med ledarna i Al-Qaida.

TTP:s centralkommitté, shura, utsåg i november 2013 Mullah Fazlullah till gruppens högsta ledare, efter att TTP-ledaren Hakeemullah Mehsud dödats. Fazlullah är hårdnackad motståndare till allt som har med västerlandet att göra, inklusive regimen i Pakistans huvudstad Islamabad, och förespråkar en hård linje i islams namn. Den ökände huvudmannen för TTP har tillkännagett att han ska sända trupper för att stötta terroristerna i Daesh (IS) i Irak och Syrien, vilket utvecklats till ett stort problem för Pakistan, eftersom takfiri-gruppen genom det utökar sin närvaro och sina ideologiska gränser till Sydasien, och då i huvudsak Pakistan.

“Daesh har nu fäste i Afghanistan och Pakistan och är inte intresserade av att samarbeta med små utbrytargrupper. Därför går militanta grupper samman, för att få ett bättre förhandlingsläge med Daesh” säger dr Hussain Seharwardi, professor vid institutionen för internationella relationer vid universitetet i Peshawar.

Det har också sagts att talibanerna i Pakistan lovat hjälpa Daesh att ta över styret av Irak och Syrien. Pakistans regering är oroad över att den fanatiska ideologin har hittat sympatisörer i Pakistan, eftersom man sett att många jihadister har sagt att de stöder Daesh.

Alldeles nyligen lovade pakistanska talibaner att skicka krigare för att hjälpa terrorister från Daesh, samtidigt som officiella källor i Pakistan sagt att det inte kommer att ske. Daesh har distribuerat propagandamaterial i nordvästra Pakistan där det sägs att det självutnämnda kalifatet, lett av Abu Bakar Al Baghdadi, den syrienbaserade IS-ledaren, planerade att utsträcka sina gränser från Irak och Syrien till staden Khorasan i Iran, Pakistan, Afghanistan och vissa delar av Indien.

Enligt shiitiskt tänkande återger Ali vad profeten har sagt i koranen: ”När du ser svarta flaggor, stanna där du är och rör inte händer och fötter (det vill säga ge dig inte in i deras strid). Efter det kommer det ett dåligt folk som ingen bryr sig om. Deras hjärtan kommer att vara som bitar av järn (det vill säga skoningslösa). De kommer att döda genom att skära upp magen på kvinnor och till och med döda barn. De är representanter för staten (det vill säga Ashab al-Dawla, DAEESH). De kommer inte att acceptera något förbund eller leva upp till någon överenskommelse. De kommer att inbjuda till sanningen, men de tillhör inte sanningens folk. Deras namn kommer att vara påhittade (till exempel Abu-det-ena–eller-det-andra), och de kommer att tillskriva sig en region (till exempel Masri, Baghdadi, etc.). De har långt hår som kvinnors. (De kommer att vara så) tills de blir osams inom sig själva, och efter det kommer Allah att frambringa sanningen från den som han själv utser.”

Daesh följer trosriktningen wahhabism. Enligt Wikipedia har den utpekats som en källa till global terrorism, en inspiratör för ideologin bakom Daesh och för att ha orsakat konflikter inom muslimska samfund genom att anklaga muslimer som inte instämmer med wahhabismens definition på monoteism för att vara avfällingar (takfir) och därigenom rättfärdiga att de dödas.

Läran följer Muhammad ibn ʿAbd al-Wahhab, en arabisk reformator från Centralarabien som grundade den rörelse som nu går under namnet wahhabism. Han tog avstånd från vissa etablerade muslimska religionsvanor som han ansåg innebar bland annat polyteism (shirk). En av grundsatserna i Abd al-Wahhabs tolkningar har blivit till tanken om takfiri.

Enligt takfiri-doktrinen hade Abd al-Wahhab och hans följare rätten att utpeka andra muslimer som otrogna om de deltog i aktiviteter som på något sätt kunde tolkas som att de inkräktade på den absoluta överhöghetens (det vill säga kungens) auktoritet. Abd al-Wahhab fördömde alla muslimer som på något sätt ärade de döda, helgon eller änglar. Han ansåg att den sortens känslor förminskade den totala underkastelsen man måste visa inför Gud, och Gud allena.

Islam enligt wahhabism förbjuder böner till helgon eller döda, pilgrimsresor till gravar och vissa moskéer, religiösa festivaler som firar helgon, att uppmärksamma profeten Muhammads födelsedag, och till och med gravstenar. Abd al-Wahhab menade att alla muslimer måste svära trohet till en enda muslimsk ledare, en kalif om det finns någon. De som inte underkastade sig detta skulle dödas, deras fruar och döttrar skändas, och deras ägodelar skulle konfiskeras.

Listan över otrogna som det var rätt att döda inkluderar alla shiiter, sufister och andra muslimska trosinriktningar, som Abd al-Wahhab ansåg inte vara muslimska över huvud taget.

Jag vill mena att Daesh/Takfiri/ISIS står för samma extremism. De är ett dagligt hot mot hela världen. De attackerar och mördar människor runt hela världen, inte bara i Pakistan.

Vissa experter på terrorism anser att Daesh baseras på en ideologi, och att ideologier blir avlösta av andra så småningom. Om det stämmer så dödar den här extremistideologin tusen och åter tusen människor runt hela världen. Ledarna för de stora och starka nationerna i världen måste besluta sig för konkreta åtgärder för att ta bort extremism och extremister från jordens yta.

Rana Rizvi
Rana Rizvi

Rana Rizvi är frilansskribent och har en Master i journalistik från University of Karachi, Pakistan. Rana är bosatt i Toronto, Kanada sedan 10 år tillbaka och arbetar för närvarande som tolk och på bankkontor. Rana har skrivit för de pakistanska tidningarna Dawn, The News och Star daily i 16 år. Hon har skrivit ett stort antal forskningsartiklar, nyhetsartiklar och krönikor om olika sociala, politiska, kvinno, barn och miljöfrågor för tidningar i Pakistan, Indien, USA, Storbritannien och Sverige.

Inga kommentarer än.

Kommentarer är avstängda.